Atgriezties pie raksta

Ieskats pašvaldības auditos II: Galdu klāšanas tradīcijas "Bartkeviča laikos" Pielikums

Pielikumi

Jebkurai pašvaldībai bija, ir un būs nepieciešami tēriņi reprezentācijai un arī banketiem. To mums ir noteikti jāatceras, pirms iepazīties ar novada domes iekšējā audita secinājumiem par iepirkumiem ēdināšanas un restorānu pakalpojumu saņemšanā.

Lēts un tīši mazisks būtu medijos nereti pielietots triks: lasītāju prātus vienkārši uzkarsēt ar "atmaskojumiem", ko tieši un cik lielos apjomos domes darbinieki un viņu cienātie katru reizi ir ēduši vai dzēruši. Gluži tāpat kā šausmināšanās, ja pašvaldība reizēm sūta darbiniekus komandējumos uz tādām valstīm un vietām, kur mēs visi labprāt gribētu aizbraukt savos atvaļinājumos.


Pašvaldībai ir jāveido sava ārpolitika, tādēļ tai ir arī savi viesmīlības pienākumi: jāpieņem sadraudzības pašvaldību pārstāvji, iespējami investori, citas viesu delegācijas. Kūkas gabaliņš un dzirkstošā vīna glāze ir tādi paši diplomātijas instrumenti kā bukleti par novadu vai reprezentācijas suvenīri. Tāpat novadā mēdz būt kultūras vai saviesīgi pasākumi, kas prasa klāt galdus. Būtiski ir tas, vai tēriņi ir pamatoti, veikti atbilstoši likuma prasībām un, protams, precīzi iegrāmatoti.


Diemžēl pārbaudē tika konstatēts, ka, apmaksājot ēdināšanas un restorānu pakalpojumu saņemšanā, pašvaldības administrācija, pretēji likumā noteiktajam, nav rīkojusi likumā noteiktās iepirkumu procedūras – veicot šādus darījumus 2012.gadā ar četriem darījumu partneriem 22 483.26 latu apjomā (ieskaitot PVN), bet 2013.gadā – ar pieciem darījumu partneriem 35 151.50 latu apjomā (ieskaitot PVN). Tas norāda uz risku, ka šo pakalpojumu saņemšana nav notikusi ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu, un šo darījumu apmaksai izlietotie līdzekļi 57 635 latu (jeb 82 007 eiro) kopsummā "var tikt vērtēti kā nepamatoti un līdz ar to izšķērdēti".


Tāpat par vairākiem ēdināšanas un restorāna pakalpojumu saņemšanas, kā arī citiem preču un pakalpojumu iepirkumiem nav sniegts darījuma partnera izvēlēs pamatojums – tāpēc pastāv risks, ka veiktie iepirkumi par minēto pakalpojumu saņemšanu no dažādiem darījumu partneriem viena gada laikā, kur šo darījumu kopējā summa ir lielāka par 3000 latiem (jeb ~4200 eiro, bez PVN), var tikt vērtēti kā iepirkumu sadalīšana, lai izvairītos no attiecīgās iepirkuma procedūras piemērošanas.


Piemēram, 2012.gadā pašvaldības administrācija no SIA "Brīvnieki M" regulāri (21 darījumi gadā) saņēma pakalpojumus 5 591.68 latu apjomā, tomēr iepirkumu procedūra nav veikta un ar piegādātāju nav noslēgts līgums. 2013.gadā ar šo uzņēmumu tika noslēgts "zemsliekšņa" (par kopējo līgumcenu 2999 latu apmērā) iepirkumu līgums, tomēr faktiski no SIA "Brīvnieki M" regulāri (16 darījumi gadā) saņėmti pakalpojumi 4 921.40 latu apjomā, iepirkumu procedūru neveicot. Tāpat 2012.gadā no SIA "NIKO A" pašvaldība regulāri (17 darījumi gadā) saņēma pakalpojumus 7 025.00 latu apjomā, bet iepirkumu procedūra nav veikta un nav noslēgts līgums ar piegādātāju. 2013.gadā tika noslēgts "zemsliekšņa" iepirkumu līgums, tomēr faktiski no SIA "NIKO A" regulāri (16 darījumi gadā) saņemti pakalpojumi 6 627.25 latu apjomā, bet iepirkumu procedūra nav veikta. Ar SIA "KLK" 2013.gadā noslēgts "zemsliekšņa" līgums, tomēr faktiski ir saņemti regulāri (24 darījumi gadā) pakalpojumi 12 705.65 latu apjomā, iepirkumu procedūru neveicot. Tāpat auditā ir konstatēts, ka, lai gan 2012.gadā ar ZS "Kalnakraučas" pašvaldības administrācija veikusi 10 darījumus un saņēmusi pakalpojumus 4 918.47 latu apjomā, bet 2013.gadā 11 darījumus, saņemot pakalpojumus par 6 544,10 latiem, tomēr pretendenta izvēlei nav veikta ne iepirkumu procedūra, ne arī noslēgts līgums.


Vairākos gadījumos pretendenta izvēles pamatojums tika sagatavots formāli un nesniedz argumentētu pamatojumu. Piemēram, auditā nebija iespējams gūt pārliecību, ka domes administrācija, iepērkot produktus (kafiju, tēju, dzeramo ūdeni, cukuru, medu u.c.) no SIA "Brīvnieki M", tika izvērtējusi piedāvājumu, atzīstot to par visizdevīgāko. Turklāt uzņēmums nav pārtikas preču vairumtirgotājs (komersanta darbības veids ir "NACE 2 56.10 Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi"), bet rēķinos norādītajā izsniegšanas adresē Ogresgala pagastā atrodas tikai tā kafejnīca. Tāpat, apmaksājot ēdināšanas pakalpojumus, tipiska pašvaldības nevērība, netīša vai apzināta, ir piegādātā sortimenta (ēdienkartes, produktu nosaukumi) un to saņēmēju skaita vai saraksta neuzrādīšana līguma izpildi apliecinošā attaisnojuma dokumentā (aktā). Nereti pakalpojumu sniedzēja izrakstītos rēķinos mēdz būt norādīts viens nekonkrēts ieraksts – "Ēdināšanas pakalpojumi", "Telpu īre" vai "Tehniskais nodrošinājums pasākumam" par vienu kopējo summu.


Līdzīgas nepilnības atklājas arī pašvaldības un tās institūciju veiktajā ziedu un citu floristikas elementu iegādē. Nerīkojot likumā noteikto iepirkumu procedūru, veikti darījumi ar diviem piegādātājiem – 2012.gadā 17 331.81 latu apjomā, ieskaitot PVN (SIA "Ortija" – 9 776.67 lati; SIA "Ziedu salons Efeja" – 7 555.14 lati), un 2013.gadā 16 372.53 latu apjomā, ieskaitot PVN (SIA "Ortija" – 8 423.65 lati; SIA "Ziedu salons Efeja" – 7 048.88 lati). Šo darījumu apmaksai izlietotie līdzekļi 33 704.34 lati (jeb 47 956.96 eiro – ieskaitot PVN) var tikt vērtēti kā nepamatoti jeb izšķērdēti. Tāpat rodas aizdomas par veikto iepirkumu sadalīšanu, lai izvairītos no attiecīgās iepirkuma procedūras piemērošanas darījumiem virs 3 000 latiem (bez PVN).


Pašvaldība 2012.gadā ar SIA "Ortija" veica 28 darījumus, saņemot preces un pakalpojumus 9 776.67 latu apjomā, tomēr pašvaldības atbildīgās personas nevarēja uzrādīt ne iepirkumu procedūras dokumentus, ne arī noslēgtu preču un pakalpojumu līgumu. Par atsevišķu pasākumu noformēšanu 2013.gadā tika noslēgts līgums ar SIA "Ortija" 2999 latu (bez PVN) apjomā, tomēr faktiski tika veiktas regulāras piegādes (20 darījumi) par 8 423.65 latiem, par pretendenta izvēli neveicot iepirkumu procedūru. Vairākos gadījumos piegādātāja izrakstītajos rēķinos ir norādīts viens nekonkrēts ieraksts par vienu kopējo summu.


2012.gadā pašvaldība ar SIA "Ziedu salons Efeja" veica 32 darījumus un regulāri saņēmusi preces un pakalpojumus 7 555.14 latu apjomā, tomēr pašvaldības atbildīgās personas nevarēja uzrādīt iepirkumu procedūras dokumentus, ne arī noslēgtu preču un pakalpojumu līgumu. Lai gan 2013.gadā administrācijai bija noslēgts "zemsliekšņa" līgums ar šo uzņēmumu, tomēr faktiski ir veiktas piegādes (38 darījumi) 7948.88 latu apjomā, bet pretendenta izvēlē nav veikta iepirkumu procedūra.


P.S. Domes iekšējais auditors Juris Vēveris izvērtēja pašvaldības darbības nodrošināšanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iepirkumu organizēšanu un to veikšanu laika posmā no 2012.gada 1.janvāra līdz 2013.gada 31.decembrim. Atsevišķos gadījumos, saistībā ar interešu konflikta risku valsts amatpersonu darbībā, ir pārbaudīti līdz šā gada 26.maijam veiktie darījumi.


Turpmāk: Transporta un komandējumu tēriņi "Bartkeviča laikos" jeb Ieskats pašvaldības auditos III.


Iepriekšējā publikācija: Ieskats pašvaldības auditos I: Iepirkšanās paradumi "Bartkeviča laikos"

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://arhivs.ogrenet.lv/ogre/politika/29538

2014. gada 8. septembrī, 07:04, Politika
Dainis Lemešonoks, speciāli OGRENET

Jaunākie komentāri

ak jel... • 2014. gada 12. septembrī, 20:30
Piedošanu ogrenetam, ka atļaujos iekopēt. Valsts kontrole: Ogres pašvaldības darbinieks Maltā "pētījis", kā pareizi atsāļot jūras ūdeni http://www.pietiek.com/raksti/valsts_kontrole_ogres_pasvaldibas_darbinieks_malta__petijis_,_ka_pareizi_atsalot_juras_udeni
PATIESI • 2014. gada 12. septembrī, 18:29
Vajag papurināt tos partijas biedrus un aklos līdzskrējējus
>vai • 2014. gada 12. septembrī, 10:28
mierīgi. kaut vai Anitiņa.

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet