Atgriezties pie raksta

Lauma Palmbaha: ""Rasas krāsas" ir kultūras izpratnes vieta" Foto

9.septembrī Jauno apmācību sezonu uzsāks  Radošās izglītības centrs "Rasas krāsas", savukārt 5.septembrī ikviens interesents varēja apmeklēt Atvērto durvju dienu "Rasas krāsu" mājvietā Ikšķilē, Kalēju ielā 3.

Potenciālajiem dalībniekiem bija iespēja arī izmēģināt spēkus "Rasas krāsu" pedagogu sagatavotajos uzdevumos. "Radošajā procesā mēs varam aprunāties, uzzināt cits par citu ko vairāk un varbūt arī noskaidrot pašiem sev, vai tas ir tas, ar ko mēs vēlamies nodarboties," atklāj biedrības "Rasas krāsas" vadītāja, vizuālās mākslas pasniedzēja Lauma Palmbaha.


Māksla palīdz redzēt tālāk un dziļāk
Vizuālās mākslas nodarbībās, protams, bērni un jaunieši apgūst arī akadēmiskas gudrības - kontrukciju, telpiskumu, zīmēšanas, gleznošanas un kompozīcijas pamatprincipus, bet, kā uzsver L.Palmbaha, "Rasas krāsas" ir kultūras izpratnes vieta, nevis kādu paraugu kopēšana vai "pareizi" un "nepareizi" kategoriju iemācīšana. Tāpēc, piemēram, pagājušajā gadā Vizuālās mākslas programmas dalībnieki iepazinās ar anime (japāņu animācijas) mākslu, pievēršoties pūķu – kā kustības simbolu - tematikai. Bērni pētīja pasaules komiksu klasiķu darbus, lai pēc tam radītu savējos. "Tādā veidā notiek aprite Eiropas un pasaules kultūrā," norāda L.Palmbaha


Vizuālās mākslas programmas dalībniekiem šajā sezonā būs iespēja iepazīties ar jaunākajām, 2019.gadā izdotām, mākslas un izglītojošām grāmatām no popularākā modernās un laikmetīgās mākslas muzeja "Tate Modern", Londonas Nacionālā muzeja, Portretu un citām mākslas galerijām Apvienotajā karalistē.


L.Palmbaha Atvērto durvju dienas apmeklētājiem demonstrēja grāmatas ar telpiskiem zīmējumiem, kas iekļauti arī "Rasas krāsu" šīs sezonas vizuālās mākslas nodarbību programmā. "Telpiskie stāsti ir kompetenču izglītības pamatā. Trīsdimensiju atveidā bērni uzskatāmāk apgūs norises dabā – mežā, jūrā, okeānā, kādu ietekmi uz dabu atstājusi cilvēku saimnieciskā darbība.Tā ir ekodomāšanas mācīšana - redzēt, kas notiek jūrās un okeānos, ja tajās met atkritumus. Caur šādām izglītojošām lietām, mēs varam rosināt bērnus domāt citādāk – telpiskāk."


Visām interešu izglītības programmām šajā sezonā kopīgais temats būs kosmoss, lai aicinātu domāt par savu vietu kosmosā. Kā vienmēr taps arī tradicionālais "Rasas krāsu kalendārs", kurā katras programmas dalībnieki iesniegs savus darbus.


Katrs bērns ir personība
"Rasas krāsās" ir plašs mākslas un interaktīvo izglītības programmu klāsts. Bez jau minētās vizuālās mākslas var apgūt tekstila, filcēšanas un keramikas mākslu, modes mākslu, amatniecības prasmes.


Pilotprogrammā "Skaņu fabrika" var pieteikties tie 12-19 gadu veci jaunieši kuri savu profesionālo karjeru izlēmuši saistīt ar mūzikas pasauli - piemēram, ar skaņu ierakstu veidošanu. 


"Skaņu fabrikas" pasniedzējam Raimondam Graudiņam jautājām, kas raksturīgs tieši "Rasas krāsu" mūzikas nodarbībām.
"Šeit unikāls ir  mūsdienu ritmu, biežāk elektroniskās mūzikas, radīšanas pamatu piedāvājums. Pārsvarā tradicionālā mūzikas skola vai Yamahas skoliņa ir vairāk tendētas uz klasiskās mūzikas pedagoģiju. "Skaņu fabrikas" nodarbībās jaunieši apgūst ritmu konstruēšanu. Otrs virziens ir skaņas apstrāde un tās veidošana ar datora, telefona vai planšetdatora palīdzību. Mūsdienu jaunietim jāzina, kur meklēt programmas un dažādus rīkus. Viedtālruņos, kur jaunieši spēlē spēles, var darboties radoši un radīt skaņdarbus, kas viņiem var vēlāk atnest atzinību un, iespējams, materiālu ieguvumu."


Jau otro gadu pasniedzēja Ingura Lipšāne bērniem un jauniešiem  māca angļu un krievu valodu. Šogad pieteikušies arī pieaugušie.


"Atšķirībā no vispārizglītojošās skolas mēs strādājam individuāli ar katru bērnu. Iespējams ar katru komunicēt izvēlētajā  valodā, jo grupiņas nav lielas - no 2 līdz 8 bērniem. Sākumā bērni varbūt nedaudz nobijušies un kautrējas runāt, bet pēc dažām nodarbībām sākotnējais samulsums izzūd. Mēs draudzīgi izrunājam pieļautās kļūdas, kamēr bērni saprot, kā jārunā pareizi. Šeit arī neviens neliek atzīmes. Vispārizglītojošā skolā pedagogi laika trūkuma un skolēnu skaita dēļ nespēj visiem pievērst vajadzīgo uzmanību, tāpēc daudz kas paliek neskaidrs. Mēs strādajam individuāli ar katru bērnu, kā arī varam atļauties izvēlēties valodas apguves tempu un, ja, nepieciešams, kādai tēmai pievērsties padziļināti," stāsta I.Lipšāne.


Stāstot par Amatnieku skolu un citām programmām, L.Palmbaha uzsver, ka "Rasas krāsās" galvenais akcents tiek likts uz individuālo darbu ar katru bērnu, jaunieti vai pieaugušo. "Tas ir pašas apmācības pamatā. Jebkuru darbarīku katrs izjūt citādāk. No sākuma varbūt neveicas, bet, ja viņš kopā ar skolotāju atrod vajadzīgo pieeju, tad var sanākt brīnumainas lietas. Pagājušajā gadā Amatnieku skolas pasniedzēja, daiļamata meistara Dionīsija Miončinska vadībā četrpadsmitgadīgi puiši no metāla un dzintara izgatavoja fantastiskas rokassprādzes un citas rotas, ko uzdāvināja savām mammām," saka L.Palmbaha. Un piebilst: "Ja ir saprotošs skolotājs, ar kuru kopā var risināt problēmas, nebaidoties kļūdīties, tas paceļ personību. Ne tikai šajā, bet arī citās jomās."


Ņemot vērā "Rasas krāsu" specifiku, pedagogiem, kuri izvēlas šeit strādāt,  svarīga ir prasme nodot zināšanas, nevis uzspiežot savu, bet palīdzot attīstīt bērna radošo redzējumu.


"Skolotājam jāmāk sarunāties ne tikai ar bērnu, bet ar visu ģimeni. Ja ģimene mums uztic savu atvasi, viņš tiek audzināts kā personība ar savu individuālo redzējumu. Tas ir jāpamana skolotājam. Bērnam jājūtas vērtīgam," uzsver L.Palmbaha. "Pedagogi, kuri strādā "Rasas krāsās", saudzē bērna iekšējo pasauli. Bērni nākuši uz šejieni ar noteiku mērķi, un ir svarīgi, lai viņu mērķtiecība nepazūd. Mums, pedagogiem, jājūt, kā norit bērna attīstība caur darbiem ne tikai vizuālajā mākslā, bet arī valodā un citās jomās. Lai bērna pasaule atvērtos, jārada labvēlīga vide. Līdz ar to mēs ļoti cienām to vidi, kura ceļ bērnu – viņa personību."


Labāk izprast jaunos talantus "Rasas krāsu" pedagogiem palīdz arī tas, ka viņi paši strādā radoši. Pašlaik Salaspils Nacionālā Botāniskā dārza oranžērijā skatāma Laumas Palmbahas un Dionisija Miončinska izstāde "Saulains laiks", kas būs atvērta līdz 29.septembrim.


"Rasas krāsas" ieiet otrajā gadu desmitā
Radošās izglītības centram "Rasas krāsas" šī jau būs 11.sezona. Viss sākās ar radošajām darbnīcām pēc Vides mākslas festivāla, kas 2009.gadā norisinājās ciematā "Zaļās salas" Ikšķilē. Radošo darbnīcu iniciatore bija māksliniece Lauma Palmbaha, kura ar ģimeni bija nesen pārcēlusies uz dzīvi Ikšķilē, un pārpilna ar idejām, kā vietējiem bērniem atvērt durvis uz brīnumaino mākslas pasauli.


Tolaik Ikšķilē vēl nebija mākslas skolas un "Rasas krāsas" bija vienīgā iespēja, kur Ikšķilē radoši izpausties ārpus vispārizglītojošām mācību iestādēm. Sākumā radošajās darbnīcās iesaistījās tikai nedaudz vairāk par 10 bērniem, kuri zīmēja, darbojās ar filcu, veidoja nospiedumus ģipsī un darbus papjē mašē tehnikā. Sākums bija tik veiksmīgs, ka vainagojās ar izstādi, kas bija skatāma Ikšķilē, Tīnūžos un Ogrē. Tad telpu trūkuma dēļ sekoja pārtraukums, un 2010.gada ziemā "Rasas krāsas" atsāka savu darbību Ikšķiles evaņgēliski luteriskās baznīcas Sadraudzības zālē. Pie lielā gada sēdās seši bērni, kuri par visu vairāk vēlējās zīmēt. 2011.gadā "Rasas krāsām" piedāvāja iespēju pārcelties uz Draudzes māju Kalēju ielā 3. Šis pavērsiens radīja ideju par biedrības dibināšanu un vairāku mākslas nozaru attīstīšanu.


Šobrīd "Rasas krāsas" izaugušas par radošās izglītības centru, kur māksla veiksmīgi sadzīvo ar tehnoloģijām un lieliski papildina cita citu. 2018./2019.gadā "Rasas krāsās" kopumā licenzētās programmas apmeklēja vairāk nekā 150 bērnu un jauniešu. Mākslas studijā darbojās arī pieaugušie. "Rasas krāsu" jaunākajām dalībniecēm – Sārai un Katei – bija tikai četri gadi.


Kas ir "Rasas krāsu" pievilkšanās spēks?
Ikšķile atrodas tuvu Rīgai, kur ir plašas bērnu interešu izglītības iespējas, tomēr daudzi vecāki izvēlējušies savām atvasēm tieši "Rasas krāsas".


Vizuālās mākslas nodarbības pie Laumas Palmbahas jau divus gadus apmeklē Leo Jākobsona meitiņa Kristela, kura šobrīd mācās Ikšķiles vidusskolas 1.klasē.


"Mēs redzējām, ka bērnam patīk vizuāli izpausties. Uzzinājām par "Rasas krāsām". Patīk, kā skolotāji pasniedz, un arī meita nāk ar prieku uz šejieni. Kristela paralēli apmeklē arī baleta nodarbības, bet vizuālā māksla saista vairāk," stāsta L.Jākobsons.


Ikšķiles vidusskolas 8.klases skolniece Paula Grudinska savu brīvo laiku ar nodarbībām "Rasas krāsās" piepilda jau no pirmskolas vecuma. "Paula pirmo reizi iesaistījās vasaras radošajās darbnīcās, kad viņai bija tikai seši gadi. "Rasas krāsās" izaugusi kā personība," ar savu audzēkni lepojas L.Palmbaha.


"Te ir tāda ļoti īpaša atmosfēra. Ļoti forši skolotāji. Nekad nav bijis garlaicīgi, un es te vienmēr nāku ar lielu prieku," savu uzticību "Rasas krāsām" ilgu gadu garumā pamato Paula. Jauniete vēl nav pārliecināta, vai viņas nākotnes profesija būs saistīta ar mākslu, bet kā hobijs tā noteikti saglabāsies.


Paulas māmiņa Dace Rakicka-Vilciņa piebilst, ka "Rasas krāsas" jau trīs gadus apmeklē arī dēls Roberts, kuram šobrīd ir astoņi gadi. Uz Atvērto durvju dienu bija atnācis arī Armands Šķēle un uzreiz ķērās klāt pildīt radošos darbus vizuālajā mākslā. Armands mācās Ikšķiles vidusskolas 4.klasē, un tā  jau ir viņa otrā sastapšanās ar "Rasas krāsām". Savulaik  viņš apmeklēja "Rasas krāsas" piecu gadu vecumā, tad sekoja vairāku gadu pauze. Tagad atgriezusies vēlēšanās apgūt vizuālo mākslu tieši "Rasas krāsās". "Te ir iespēja radoši izpausties, kā arī ļoti labi skolotāji," atzīst Armands.


Informācija par nodarbībām:http://www.rasaskrasas.lv/

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://arhivs.ogrenet.lv/reklamraksti/44617

2019. gada 9. septembrī, 15:54, Reklāmraksti
Ogrenet

Komentēšanas iespēja šim rakstam ir atslēgta.
 

Ogrenet