Atgriezties pie raksta

Valsts kontroles pārbaude II: Domes naudas plūsmas 2013.gada pārskatā

Daudzviet novados par galvaspilsētas revidentu ierašanos un viņu atklājumiem pašvaldības grāmatvedībā ir pieņemts dižmanīgi pasmīkņāt: nu ko gan viņi ar savām pārbaudēm mums var izdarīt – tiesai nodot? Saceltie putekļi nosēžas, dzīve turpinās ierastajās sliedēs...

Taču nelāga slava paliek, un tā var ļauni atspēlēties kaut vai tad, kad novadam vajadzīgs aizņēmums no Valsts kases vai Finanšu ministrijas atļauja ņemt kredītu, kad tam gribas piedalīties kādā ES finansētā projektā. Ogres novadam, lai attīstītu savu potenciālu, vienmēr ir nopietni jādomā par savas pašvaldības reputāciju, tai naudas lietas un papīrus kārtojot. Jo te noteikti nav nekāds, atvainojos, lāčukakts, kur domniekiem galva jālauza tikai par izlīdzināšanas fonda maksātās dotācijas iztērēšanu.


Nopietnas pretenzijas Valsts kontroles revidentiem bija par to, ka pašvaldībā nav vienotas reprezentācijas izdevumu uzskaites un norakstīšanas kārtības. Taču šie tēriņi ir būtiska daļa no domes administratīvajiem izdevumiem, pagājušajā gadā tiem izlietoti 108.8 tūkstoši latu (no tiem 12.65 tūkstoši decembrī). Izdevumu uzskaitē un izrakstītajos rēķinos ir tik daudz paviršību, liekot VK norādīt, ka 107.1 tūkstotim latu nav pietiekamu apliecinājumu, ka šīs summas butu izlietotas lietderīgi.


2013.gadā no Ogres novada budžeta 18 tūkstoši latu izlietoti ziedu iegādei. Dāvanas, suvenīri, suvenīru izgatavošana, muzikālie pakalpojumi kopumā prasījuši 42 tūkstošus latu. Pārtikas iegādei atvēlēti 12.5 tūkstoši (revidenti uzskatījuši par vajadzīgu īpaši norādīt, ka te ietilpst gan kafijas pirkšana par 1662.59 latiem, gan apmēram 86 lati, par ko pašvaldības aģentūra "Mālkalne" pirkusi brendiju, konjaku, dzirkstošo vīnu un arī saldējumu, tāpat Taurupes pagasta pārvaldes 15.42 latu lielais "ekskluzīvo jūras velšu" iepirkums). Ēdināšanas pakalpojumiem tērēti 15.2 tūkstoši. 5.5 tūkstoši latu prasījusi telpu un pasākumu noformēšana. VK ir pārsteigta par to, ka pašvaldība – kaut viena no Ogres novada Kultūras centra funkcijām ir pasākumu organizēšana, pērk šādu pakalpojumu no privātuzņēmuma par vairāk nekā 8 tūkstošiem latu, turklāt neveicot iepirkuma procedūru. Turklāt iesniegtie rēķini nesniedz skaidru informāciju, par ko tiek maksāts.


Reprezentācijas izdevumu norakstīšanas akti nav sastādīti par izdevumiem 43.7 tūkstošu latu apmērā. "Mālkalne" ir slēgusi četrus telpu īres līgumus reprezentācijai par 2.1 tūkstoti latu, rēķinos par saņemto pakalpojumu norādot tikai "daudzums – 1" (tāpat, rīkojot kafejnīcā savu gada atskaites sapulci, šī pašvaldības aģentūra samaksāja 832 latu par rēķinu, kur izrakstīts tikai "par telpu nomu"). Atskaitēs par tēriņiem bieži vien ir tikai ļoti vispārīgi pamatojumi. Kaut gan neko labāka nav arī konkrētība: Ķeipenes pagasta pārvalde kā reprezentācijas izdevumus uzrāda "pārvaldes datorspeciālistu cienāšanu". Savukārt Meņģeles pagasta pārvaldē pērn privātpersonām bez attaisnojuma izmaksāti kopumā 1675 lati (starp pamatojumiem, kāpēc tiek izmaksāta nauda, ir minēta arī norāde "kurpju remontam").


Revidenti tāpat norāda, ka pašvaldības virsgrāmatu un VID izdruku dati par nodokļu atlikumiem 2013.gada 31.decembrī atšķīrās par 19.4 tūkstošiem  latu. Par nesavlaicīgi veiktiem nodokļu maksājumiem un neiesniegtām deklarācijām VID 2013.gadā Ogres novada domei uzrēķināja 1894 latu lielu nodokļu nokavējumu un naudas sodu. Savukārt domes dokumentācijā revidenti no šīs summas atrada iegrāmatotus tikai 1144 latus. Pretēji normatīvo aktu prasībām, pašvaldībā nebija vienotas NĪN uzskaites sistēmas. 


Revīzijas laikā pašvaldības atbildīgie darbinieki nevarēja iesniegt pārbaudītājiem ceļu un ielu fondu vidējā termiņa (trijiem gadiem) izlietojuma programmu, kā arī pašvaldībai piederošo ceļu un ielu sarakstus (to kopējā bilances vērtība gada beigās bija 20 miljoni latu).  Tika konstatēts, ka Satiksmes ministrijas piešķirtie 90.8 tūkstoši lati tikuši izlietoti ikdienas darbu apmaksai, nevis ceļu ārkārtas uzturēšanai, kā bija paredzēts. Savukārt 6.4 tūkstoši latu izlietoti neatbilstošiem mērķiem. Tāpat nav iespējas pārbaudīt, vai 23 tūkstoši tika izlietoti paredzētiem mērķiem. Mazozolu pagastā 2013.gadā tika veikti pagasta pārvaldes apmaksāti ceļu darbi par 11.3 tūkstošiem, neizsludinot iepirkumu. Suntažu pagastā bez iepirkuma rīkošanas 3450 lati samaksāti par sniega tīrīšanu.


VK revidenti, veicot novada septiņu pagastu (Krapes, Ķeipenes, Lauberes, Madlienas, Mazozolu, Menģeles, Suntažu) pārvaldēs kases dokumentu un skaidras naudas uzskaites pārbaudes, atklājuši daudzas "sīkas" paviršības un atkāpes no normatīvo aktos noteiktām prasībām. Darbiniekiem nācās skaidroties un steigšus meklēt kases čekus vai citus pārliecinošus pierādījumus, lai apliecinātu pārbaudītājiem, ka nauda nav izsaimniekota. Visizplatītākā liksta ir nepilnīgi uzrādīti rekvizīti izrakstītos rēķinos vai kvītīs, tāpat naudas iekasēšanas vai izmaksas orderiem. Novada pašvaldībā nav iekšējās kontroles sistēma, kas to novērstu, un pārbaudīti grāmatvedības kārtošanas noteikumi. Piemēram, naudas līdzekļi 1901.95 latu apmēra tika iekasēti ar tādiem maksājumu apliecinošiem dokumentiem, kas nav reģistrēti VID u.tml.


Krapes pagasta pārvalde nav varējusi revidentiem uzrādīt izdrukātas kases grāmatas par laiku no 2014.gada janvāra vidus līdz 1.aprīlīm (revīzija tika veikta 2.aprīlī, tādēļ tika pārbaudīta arī šī gada pirmā ceturkšņa darījumi). Nav varēts pārbaudīt 2013.gada novembrī un 2014.gada martā iekasētās un izmaksātās naudas summas, jo orderi nebija numurēti hronoloģiski un to secība ir nesaprotama. 2014.gada marta pagasta dokumentos tika atrasti astoņi saraksti pabalstu izmaksai ar apliecinājumiem par 1133.05 latu izmaksu, bet nebija sagatavots neviens kases izmaksu orderis. Pārkāpjot normatīvo aktu prasības, pagasta pārvalde vismaz sešus gadus nebija iesniegusi atskaites VID par izlietotajām nodokļu maksājumu kvītīm – kaut tas jādara reizi ceturksnī. Tika konstatēts skaidras naudas iztrūkums 1590.70 eiro apmērā, un nebija noformēti kases izdevumu orderi par 1753.31 eiro. Madlienas pagastā, bibliotēkas apmeklētājiem, kuri norēķinājās par tās sniegtajiem maksas pakalpojumiem, netika izsniegti čeki. Mazozolu pagasta iedzīvotājiem, kuri  skaidrā naudā maksāja par komunāliem pakalpojumiem, netika izsniegtas kvītis, un janvārī par visu iekasēto summu izrakstīta viena stingrās uzskaites kvīts par 1139.06 latiem. Skaidras naudas apriti Menģeles pagasta pārvaldē nebija iespējams pārbaudīt, jo nebija atbilstošu dokumentu. Suntažu pagasta pārvaldē laikā no 2012.gada decembra līdz 2014.gada martam kases aparātā 12 reizes anulēti maksājumi kopumā par 3072.45 latiem un nauda izņemta no kases nodalījuma. Pārvaldes darbinieki nevarēja uzrādīt nepieciešamo paskaidrojošu dokumentu – naudas izņemšanas aktu, tikai kases aparāta izdrukas.

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://arhivs.ogrenet.lv/ogre/politika/29702

2014. gada 22. septembrī, 10:44, Politika
Dainis Lemešonoks, speciāli Ogrenet

Jaunākie komentāri

mv • 2014. gada 23. septembrī, 20:49
Neredzēju, žēl būtu paprasījis kā šim iet ?
Oliņiete • 2014. gada 23. septembrī, 20:27
Bartkevičs mājas vecāko sapulcē bija nolīdis stūrītī un cēla savu "pašapziņu" ar Rozes, Vilcāna, Strazdiņa slavas runām ! Kauns pa visu ģīmi
y • 2014. gada 22. septembrī, 20:12
Nezin kāpēc Roze pēdējā laikā tāds sarkans , neģīmī staigā ...

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet