
Pašvaldība veikusi iepirkumus, neatbilstoši likuma prasībām?
Apspriežot sagatavoto un nu jau domes sēdē pieņemto lēmumu par turpmāko kārtību, kā Ogres novada pašvaldībā un tai pakļautajās iestādēs darbosies iepirkumu komisijas, atklājās kāds visai mulsinošs un pat šokējošs fakts.
Līdz šim visas iepirkumu komisijas pašvaldībā veidotas nevis uz domes apstiprināta nolikuma pamata, kā to pieprasa likums "Par pašvaldībām", bet gan tikai un vienīgi pēc domes priekšsēdētāja Edvīna Bartkeviča vienpersoniska rīkojuma. Arī jaunā kārtība raisa nopietnas šaubas, vai turpmāk visi iepirkumi Ogres novadā notiks atbilstoši spēkā esošo likumu normām – dažas pazīmes liecina, ka iecerēts ar vērienu turpināt šo normu apiešanu ar slaidiem un ne tik slaidiem līkumiem.
Likuma prasības ir nepārprotamas
Komisiju izviedošanas kārtību pašvaldībā nosaka likuma par "Par pašvaldībām" 21.panta 24.punkts, kur melns uz balta ierakstīts, ka komisijas ievēlēt var tikai dome. Lai kliedētu šaubas, kas tad īsti ir dome, šķiet, Ogres gadījumā īpaši ir vērts atgādināt, ka ar terminu "dome" likumā domāts ievēlēto deputātu kopums, kas lēmumus pieņem, balsojot domes sēdēs. Ar to ir pietiekami skaidri pateikts, ka nevienam nav paredzēta iespēja uzurpēt tiesības pieņemt lēmumu minētā deputātu kopuma vietā. Tomēr Ogres novadā tieši tā līdz šim ir noticis – visas iepirkuma komisijas veidotas ar vienpersonisku Edvīna Bartkeviča rīkojumu. Mēra identificēšanās ar visu pašvaldību nenotiek gluži pirmo reizi, lai neteiktu skarbāk, tomēr, šķiet, ka šajā gadījumā savās patvaldnieciskajās ambīcijās Bartkevičs krietni pāršāvis pār strīpu. Proti, līdz šim visas iepirkumu komisjas darbojušās pat bez jebkāda nolikuma!
Jau citētā likumā "Par pašvaldībām" arī šis jautājums ir pietiekami skaidri definēts – visas pašvaldības komisjas darbojas uz domes apstiprināta nolikuma pamata. Iepirkumu komisjām Ogrē vispār ir tendence pazust no pašvaldības darbu reglamentējošu nolikumu tekstiem – par tām nav ne vārda arī visas Ogres novada domes pašvaldības nolikumā – nu gluži mistiski, ka pašvaldības budžetam tik svarīgu institūciju darbību neraglamentē nekāds nolikums, izņemot priekšēdētāja "ukazu". No visa izriet diezgan satraucošs secinājums – visu līdz šim Ogrē veikto publisko iepirkumu tiesiskums var tikt apšaubīts, jo viens no mūsu valstī spēkā esošās tiesiskās kārtības stūrakmeņiem ir princips, ka nevar pieņemt likumīgu lēmumu uz nelikumīgu darbību vai lēmumu pamata!
Pastāvējusī kārtība, ka nevis deputāti lēma par visa novada naudas izdevīgāko pielietojumu, bet Edvīns pats izsūtīja rīkojumus ar tekstiem – "Tu, Pēteri, iepirksi, degvielu, Tu, Raimond, organizēsi izglītības darbinieku vērtētāju atlasi, bet es pats "iepirkšu" "paiku", rozes" – un tādā garā, varētu būt nebeidzams darba lauks juristiem – gan tiem, kuri strādā tiesībsargājošajās struktūrās, gan tiem, kuri pārstāv dažādos pasūtījumos veikli "atšūtos" pretendentus (tiesāties kārajiem aizskartajiem pašvaldības pārstāvjiem uzreiz jānorāda, ka iepriekšējais teikums tika lietots kā literāri hipotētiska metafora bez konkrētu apgalvojumu klātesamības).
Ja notikumu scenārijs tiešām attīstīsies šādā virzienā, tad sekas var būt visnotaļ nopietnas – iespējams, ka visi notikušie publiskie iepirkumi ir jāpārskata un pat jāorganizē no jauna, nu jau atbilstoši likuma normām. Kādu papildus slogu un tēriņus tas uzliks visiem Ogres novada nodokļu maksātājiem, ir grūti paredzēt.
Jaunā kārtība tikpat miglaina
Pagājušās domes sēdē (20.februārī) beidzot tika ieviestas pirmās pārmaiņas esošo neatbilstību novēršanas virzienā – deputātiem bija jālemj par iepirkumu komisiju izveidi. Varētu jau it kā priecāties, ka zvīņainā migla no domes vadītāju acīm un galvām beidzot ir klīdusi, tomēr nu jau apstiprinātais nolikums (pozīcijas "balsošanas mašīna" nostrādāja bez aizķeršanās) raisa daudzus jautājums, kas tā vien vedina uz secinājumu, ka zināmā mērā iecerēts tos pašus "vecos vēžus" sabāzt "jaunās kulēs". Par to liecina mudžināšanās ar centrlizēto iepirkuma komisjas pienākumu definēšanu un atsevišķu iestāžu analogu institūciju veidošanu. Centralizēta sistēma, kad iepirkumus pašvaldības vajadzībām veiktu viena, atklāti strādājoša un, tātad, arī plašai sabiedrības kontrolei pakļauta komisija, domes vadītājiem nešķita gana laba. Tāpēc centralizētās iepirkumu komisijas pilnvaras ir tik nekonkrētas, ka īsti nav skaidrs, tieši kādus iepirkumus tad tā organizēs. Tā vien šķiet, ka "centralizētā" komisija pastāvēs un darbosies vien tajos gadījumos, kad tiešām paredzēto iepirkumu nevarēs iemudžināt neskaitāmo paredzēto lokālo iestāžu iepirkumu dzīlēs. Respektīvi, daudzas lietas varēs kārtot tāpat kā līdz šim.
Spilgtākais piemērs – apsardzes pakalpojumi. Ja Ogres novada dome patiesi gribētu centralizēt iepirkumus un labāko pretendentu izvēlēties atklātā un godīgā konkursā, tad šie pakalpojumi nebūtu "saskaldīti" pa atsevišķām pakalpojumu saņemošām pašvaldības stuktūrām, kur katra atsevišķi veic "iepirkumu". Tiem, kuri jautās – "kāda starpība?" – jāsaprot, ka sadalīts pakalpojums tiek sadalīts arī cenas ziņā un, aplūkojot katras atsevišķās iestādes veikto pasūtījumu, kaut kā neviļus iznāk tā, ka katras iestādes pirktā pakalpojuma summa tikai par nieka tiesu atpaliek no tās summas, par ko būtu jāveic daudz nopietnāks un stingrākām prasībām atbilstošs atklāts konkurss. Turpretī šajā gadījumā katras iestādes "iepircēji" var apmierināties ar formālu cenu aptauju un slēgt līgumu ar ko vien grib. Rezultātā – lielāko daļu apsardzes pakalpojumu veic viena un tā pati firma, faktiski saņemot milzu pasūtījumu bez jebkāda konkursa, kas centralizēta iepirkuma gadījumā diezin vai būtu iespējams. Lieki teikt, ka šīs aplaimotās apsardzes firmas vadītāji atrodami Bartkeviča partijas sponsoru sarakstā...
Šādu piemēru ir daudz – sākot ar Vitas Pūķes dzīvesdrauga uzvarām "sīkos" iepirkumos un beidzot ar pašas Pūķes "iepirkšanu", par tādu sīkumu kā degvielas, ēdmaņas, puķu pušķu un citu nieku "iepirkšanu" no dažādiem draugiem nemaz nerunājot (nieku kopējā summa gan, kā zināms, ir rakstāma ar ļoti daudzām nullēm). Tātad, rezumējot, haoss un kritēriju trūkums par pienākumu deleģēšanu starp centralizēto un lokālajām iepirkumu komisjām, visticamāk, veidots un iestrādāts nule pieņemtajā lēmumā ar vienu mērķi – netraucēti turpināt līdzšinējo kārtību.
Algas un "profesionāļi"
Vēl kāda nianse, kas uz iepriekš aprakstīto nelikumību fona varbūt šķiet sīka un pat drusku komiska – proti, likums nosaka, ka savas jomas profesionāļiem ir jābūt ne tikai ekspertiem, kurus pieaicina iepirkumu komisjas, bet arī komisiju locekļiem. Ja iepirkumi tiktu turpmāk organizēti centralizēti, tad šo normu ievērot nebūtu īpaši grūti. Turpretī, ja ar iepirkšanu nodarbojas arī visas pašvaldības iestādes atsevišķi, tad gan var sanākt lielas problēmas un pat joki.
Nu, kur lai, piemēram, bērnudārzs no savu darbinieku vidus "izrauj" profesionāļus ēkas siltināšanas jautājumos? Kur lai skolas direktors atrod kompetentus cilvēkus būvniecības lietās? Ir kāds simptomātisks piemērs, ko apsmaida nu jau lielākā daļa ogrēniešu. Iepirkumu komisjas sastāvā Ogres 1.vidusskolā darboties aicinātas un ieceltas sekojošas personas – skolas saimnieks (nu, puslīdz atbilstoši), bibliotekāre un sporta zāles uzraugs. Jaunā kārtība ne tikai ļaus šo praksi turpināt, bet pat spiedīs uz to nabaga iestāžu vadītājus, jo diezin vai pašvaldības iestāžu darbinieku rindas drīzumā papildināsies ar visu iespējamo jomu ekspertiem un speciālistiem. Neviens nakstasargs un neviena vešeriene jau neiebildīs pret direktora rīkojumu darboties lauciņā, par ko tiem nav ne vismazākās nojēgas – daudz pīkstēsi, paliksi vispār bez darba. Rezultātā, šo komisiju darbs būs tikpat formāls kā līdz šim un, pats galvenais, pakļauts iespējamām manipulācijām un spiedienam.
Savukārt centralizētās iepirkumu komisijas locekļu "motivēšanai" iecerēts kāds cits paņēmiens – turpmāk viņi par savu darbu saņems papildus samaksu no pašvaldības, kas līdz šim nenotika. Komisija gan, visticamāk, strādās darba laikā un liekākajai daļai tās locekļu pienākums organizēt iepirkumus pašvaldības vajadzībām jau pēc definīcijas ietilpst viņu darba amata aprakstā, bet lieks eiro no pašvaldības maciņa taču nevienam nekad nav kaitējis, vai ne?
Faktiski, var teikt, ka lielas un kvalitatīvas izmaiņas iepirkumu jomā nav sagaidāmas. Arī turpmāk lokāli vai kā citādi tiks parkastīts viss, ko vajag, nobalsots, kā vajag, uzvarēs tie, kuriem vajag, un visi būs laimīgi un apmierināti. Varbūt, izņemot vienīgi Ogres novada nodokļu maksātājus, kurus ar iepirkuma procedūras organizēšanu iecerēts čakarēt tāpat kā līdz šim, tagad tas notiks "likumīgāk" un "tiesiskāk".
2014. gada 23. februārī, 14:28, Politika
Pauls Treimanis
Jaunākie komentāri
Nestreb karstu.
Paldies Egilam, paldies Helmanim, paldies Egilam Helmanim. Par nenogurstošu degsmi! Par dziļu rakšanu! Par centieniem atmaskot un atklāt! Un esmu patiesi iepriecināts par to, ka nekādi kaut cik nopietni pārkāpumi Ogres novada domes un iestāžu darbā nav konstatēti. Paldies domes vadībai, deputātiem, visiem mūsu pašvaldības darbiniekiem! :-)
Jā, Tev taisnība. Es arī brīnos par Helmi. Kā viņš var rakstīt tādas muļķības.