Atgriezties pie raksta

Konferencē Ogrē diskutēs, kā mācībās pilnvērtīgi iekļaut katru skolēnu (papildināts)

Ceturtdien, 8.oktobrī, Ogrē notiks konference "Skola katram bērnam", kurā izglītības praktiķi un rīcībpolitikas veidotāji diskutēs par to, kā mācībās pilnvērtīgi iekļaut katru skolēnu, aģentūru LETA informēja projekta "Kompetenču pieeja mācību saturā" pārstāve Inese Leitāne.

Leitāne norādīja, ka bērni skolā ierodas no dažādām ģimenēm un sociālajām vidēm, nāk ar atšķirīgu pieredzi un priekšzināšanām, kā arī atšķiras katra skolēna uztvere, raksturs, bērniem ir dažādas kognitīvās spējas un mācīšanās vajadzības.


Pēc viņas paustā, lai katrs bērns varētu pilnībā izmantot savu potenciālu un gūt labāko mācīšanās pieredzi, atklāt savus talantus un realizēt spējas, būtiski skolā veidot tādu vidi, kurā līdzvērtīgi varētu iekļauties un saņemt sev piemērotāko atbalstu ikviens skolēns.


"Skola2030" mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa uzskata, ka atvērtība, uztverot skolēnu dažādību kā normu, ne izņēmumu, ir viens no lielākajiem šodienas skolu izaicinājumiem. Viņasprāt, tas nozīmē laikus pamanīt bērnu un jauniešu stiprās puses, kā arī sniegt daudzveidīgu atbalstu katram, kur tas nepieciešams.


"Unificēta pieeja mācīšanai, kāda veidojusies vēsturiski līdz ar skolas kā institūcijas radīšanu, neatbilst ne mūsdienu realitātei, ne skolēnu vajadzībām," norādījusi Oliņa, uzsverot, ka to labi apzinās arī vairums skolu vadītāju un skolotāju.


Pēc viņas domām, personiski nozīmīga, ikvienu iekļaujoša izglītība ir viens no būtiskiem priekšnoteikumiem skolēnu iespējami kvalitatīvākai izaugsmei.


Leitāne minēja, ka šobrīd skolās mācās bērni un jaunieši ar arvien atšķirīgāku iepriekšējo pieredzi un mācīšanās vajadzībām. Tāpat bērniem joprojām bieži vien nav vienlīdzīgu iespēju iekļauties skolas vidē un saņemt atbilstošu intelektuālo izaicinājumu un atbalstu, kā arī iegūt Latvijā labāko iespējamo izglītību neatkarīgi no viņa dzīvesvietas, uzsvēra projekta pārstāve.


Pēc viņas vārdiem, lai gan Latvijas skolēnu rezultāti starptautiskos pētījumos atbilst Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstu vidējam līmenim, Latvijas skolēnu procents ar augstu kompetenci esot uz pusi mazāks nekā Eiropā vidēji, turklāt katrs piektais 15 gadus vecs jaunietis Latvijā esot ar vāju kompetenci.


Pēc Leitānes paustā, tas nozīmē, ka šo skolēnu tālākās akadēmiskās un profesionālās iespējas ir būtiski ierobežotas. Lai to mainītu, jāmainās mācību pieejai, mācību videi un darba organizācijai skolās un pirmsskolās Latvijā.


Paredzēts, ka konferences 25 darbnīcās, priekšlasījumos un labās prakses stāstos eksperti runās par to, kā skolotāji un skolu vadītāji var veidot skolu katram bērnam. Tostarp piedāvās darbnīcas "Latviešu valodas apguve lingvistiski neviendabīgās klasēs", "Skolēnu ar speciālām vajadzībām iekļaušanas paņēmieni", "Kā plānot atbalstu skolēniem, izmantojot diagnosticējošos darbus?" un "Mācību darba organizācija skolā katra skolēna mācīšanās atbalstam".


Konferencē varēs uzklausīt Kanādas Britu Kolumbijas provinces izglītības satura pārmaiņu arhitekta, plānotāja un ieviešanas vadītāja Roda Alena stāstu par nesenajām izglītības satura pārmaiņām, kas īstenotas laika posmā no 2009.gada līdz šim brīdim.


Tāpat paredzēts, ka konferencē runās Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra direktore, vadošā pētniece Dace Namsone, Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas angļu valodas skolotājs Jānis Zeimanis, "Skola2030" vecākā eksperte, Rīgas pilsētas sākumskolas direktore Solvita Lazdiņa, "Skola2030" vērtēšanas satura izstrādes vadītājs Pāvels Pestovs, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas asociētā profesore Mārīte Rozenfelde, "Skola2030" matemātikas mācību jomas vadītājs Jānis Vilciņš un citi.


Ja kopējā situācija valstī nemainīsies, paredzēts, ka konference notiks klātienē Ogres novada Kultūras centrā. Vienlaikus tās pamata saturs tiks raidīts tiešsaistē "Skola2030" "Facebook" lapā www.facebook.com/Skola2030.


 

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://arhivs.ogrenet.lv/ogre/kultura/48099

2020. gada 5. oktobrī, 18:10, Kultūra un izglītība
Leta

Par šo rakstu vēl nav saņemts neviens komentārs.

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet