Atgriezties pie raksta

Bērce: OVĢ vieta reitingu tabulā neraksturo skolas darbu

Ogres Valsts ģimnāzijas direktore Aina Bērce atskatās uz aizvadīto mācību gadu, izceļot paveikto, sakot paldies un vēlot veiksmīgu sadarbību arī turpmāk.

"Skolā var strādāt tad, ja tajā saticīgā saimē darbojas trīs puses. Esmu priecīga, ka manā skolā ir ļoti atbildīgi skolotāji, ļoti par savu nākotni domājoši skolēni un rūpīgi vecāki. Šis mācību gads ir bijis viens no attiecību ziņā sirsnīgākajiem gadiem manā 14 gadu direktores darba pieredzē, par ko skolotājiem, skolēniem un vecākiem gribu teikt vislielāko paldies," atskatoties uz aizvadīto mācību gadu, saka Ogres Valsts ģimnāzijas (OVĢ) direktore Aina Bērce. Paldies par veiksmīgo sadarbību šajā mācību gadā skolas direktore saka arī skolas dibinātājai – Ogres novada pašvaldībai.


Pateikt paldies
A.Bērce uzskata, ka pateikt paldies nekad nevar būt par daudz, tāpēc šajā mācību gadā direktore skolā ieviesusi Paldies akciju – līdz Ziemassvētkiem katrs darbinieks varēja paņemt skolotāju istabā novietotās Paldies kartītes un uzrakstīt pateicības vārdus kolēģiem, ievietot to pastā un Ziemassvētkos katram adresātam Paldies vārdus iznēsāja rūķi. "Pusgada laikā tika aizpildītas ap 600 līdz 700 Paldies kartītes, kurās kolēģi viens otram pateicās par to, ko ir pamanījuši vai sajutuši – par ābolu grozu cienastā, par metodisku palīdzību, par stundu aizvietošanu… Manuprāt, izdevās mīļi un sirsnīgi. Paldies kolēģiem! Nākamgad noteikti jāturpina," priecājas direktore.


Iespēja izvēlēties alternatīvo stundu
A.Bērce atgādina, ka skolas pamatuzdevums ir mācību darbs, un pagājušā mācību gada noslēgumā, izvērtējot darba rezultātus, pedagogu kolektīvs nonācis pie secinājuma, ka skolā katram jaunietim ir savas intereses un vēlmes, tādēļ pieņemts lēmums, ka skolēniem, kuri stājas OVĢ 7.klasē, kopā ar vecākiem ir iespēja izvēlēties mācību priekšmetu padziļinātai apguvei. Izvēlēto priekšmetu ir iespējams mainīt vai arī turpināt līdz pat 9.klasei. To jaunie cilvēki arī labprāt izmantojuši, kā alternatīvo stundu pārsvarā izvēloties matemātiku un svešvalodu, latviešu valodu, bioloģiju, vēsturi un citas. "Tā kā mūsu skola ir Valsts ģimnāzija, mēs varam skolēniem nodrošināt individuālas nodarbības atbilstoši viņu interesēm," piebilst direktore. "Šī mācību gada laikā skatījāmies, ko alternatīvā stunda skolēniem ir sniegusi, un kopā ar skolotājiem secinājām, ka skolēniem ir uzlabojušās sekmes viņi izvēlētajā alternatīvajā mācību priekšmetā. Sapratām, ka strādājam pareizajā virzienā, un šogad ieviesto praksi turpināsim."


Talantīgi jaunieši mūzikas un mākslas programmā
Savukārt vidusskolas posmā jauniešiem tiek piedāvātas četras mācību programmas ar pavisam konkrētu ievirzi: dabaszinātņu un matemātikas programma, vispārizglītojošā programma un humanitārā programma ar franču valodas apgūšanu. Ar šo mācību gadu, ņemot vērā jauniešu pieprasījumu, skolā tika atvērta jauna profesionāli orientēta mācību programma ar mūzikas un mākslas virzienu (šīs programmas jaunieši uzstājās 1.maijā svētku pasākumā Ogres skvērā - foto pa kreisi). Šajā programmā mācās 9 jaunieši un no 36 mācību stundām nedēļā 12 tiek veltītas profesionālajam virzienam – jaunieši individuāli apgūst dažādu mūzikas instrumentu spēli, solo dziedāšanu, mūziku, skatuves mākslu. "Arī šajā ziņā esam mēģinājuši tuvoties jauniešu interesēm. Mūsu pilsētā ir daudz iespēju – bērni apmeklē gan mūzikas, gan mākslas skolu, un, ja viņus interesē šīs jomas un viņi tajās vēlas turpināt pilnveidoties un attīstīt savu talantu, tad mēs šos jauniešus zaudējam, jo viņi tālāk dodas mācīties citur, tāpēc svarīgi, lai mūsu jaunieši to varētu turpināt apgūt tepat uz vietas, savā pilsētā. Jau tagad, klausoties šo jauniešu koncertos, ir skaidrs, ka viņi šajā jomā būs sabiedrības dvēsele," ir pārliecināta A.Bērce un piebilst, ka arī turpmāk jaunieši vidusskolā varēs apgūt šo profesionāli orientēto mācību programmu, turklāt, ja būs pieprasījums, OVĢ tiks domāts par vēl kādas sociālā virziena programmas atvēršanu.


Vieta reitingu tabulā neraksturo skolas darbu
Direktore saka, ka nereti vecāki skolu savam bērnam izvēlas, balstoties uz tās vietu skolu reitingu tabulā, tomēr tas nebūt neesot īstais rādītājs skolas darbam. "Skolu reitingi tiek ranžēti pēc vairākiem radītājiem – piemēram, centralizēto eksāmenu un olimpiāžu vērtējumiem, zinātniski pētniecisko darbu rezultātiem, un šos reitingus veido tie mācību priekšmeti, kuros valsts piedāvā savas olimpiādes – pārsvarā dabaszinātņu cikls un matemātika. Protams, ceļot reitingus, skola var virzīties tikai šajos mācību priekšmetos un skolēnus pieņemt tikai šajās programmās, otrajā plānā atstājot visus sociālos priekšmetus, humanitārās un mākslas programmas, kuros, saprotams, obligātajā valsts matemātikas eksāmenā nebūs tik augsti rezultāti kā dabaszinātņu vai matemātikas klases skolēniem. Tomēr es uzskatu, ka skolā svarīgi apmierināt katra jaunieša vēlmes un interesi būt sabiedrībā savā īstajā vietā un jau skolā piedāvāt apgūt prasmes tajā sfērā, kas viņu patiešām interesē. Nepieciešams sabalansēt šīs mācību programmas," uzskata A.Bērce. Direktore ir pārliecināta, ka augsti mācību sasniegumi nav patstāvīgais skolas vērtību rādītājs, tomēr ir prieks par katru, kurš pakāpies kādās augstākās virsotnēs un arī par tiem, kuri savas skolas un pilsētas vārdu nesuši Latvijas un pasaules mērogā. "Katra mācību gada noslēgumā rīkoju pieņemšanu, kurā piedalās visi valsts mēroga sacensību, olimpiāžu un konkursu uzvarētāji un viņu ģimenes. Šogad tādi ir 60 skolēni, kuriem teikšu paldies par paveikto mācību gada laikā," lepojas direktore.


Plāno doties pieredzes apmaiņā uz Eiropas valstīm
 Lai skolotāji un skolēni varētu paplašināt savas zināšanas un gūtu noderīgu pieredzi citās Eiropas valstīs, OVĢ skolotāji šogad uzrakstījuši vairākus projektus, startējot Erasmus+ programmā. "Ja projekti tiks apstiprināti, tad vairākiem skolotājiem nākošajā mācību gadā būs iespēja doties pieredzes apmaiņas braucienos uz Eiropas valstīm. Viens no projektiem saistīts arī ar sportu – plānota vienas klases apmaiņa ar Zviedrijas skolu jauniešiem," skaidro direktore.


Izzina uzņēmēju viedokli
Lai saprastu, kādi jaunie speciālisti ir pieprasīti sabiedrībā un uzņēmēju vidū, šogad A.Bērce iesaistījusies Lattelecom, Swedbank un Ideju partneru fonda atbalstītās iniciatīvas "Iespējamā misija" direktoru klubā: "Šī pasākuma ietvaros šogad esmu apmeklēju vairākas nodarbības, kurās tikāmies ar Latvijas lielāko uzņēmumu vadītājiem. Uzņēmēji uzsvēra, ka par būtiskākajām vērtībām, lai jaunais speciālists veiksmīgi ienāktu viņu vadīto uzņēmumu kolektīvā, viņi uzskata cilvēka atvērtību, augstu atbildību, radošumu, konkurētspēju savā jomā, patiesu vēlmi uzņēmumam nest kādu pienesumu. Iegūtās zināšanas man lieti noderēs turpmākajā darbā, un es vēlreiz pārliecinājos, ka skolā ļoti svarīgi strādāt individuāli, attīstīt katra skolēna talantus, kultivēt cilvēciskās vērtības, veidot draudzīgas un atvērtas attiecības savā starpā". 


Stadiona attīstība
Saimnieciskajā dzīvē uzmanība tiek pievērsta skolas stadiona attīstībai. Šajā mācību gadā pabeigta garderobes ēkas izbūve pie stadiona, pārvilkts ūdensvads, jo tas atradies zem izbūvētās ēkas. "Stadions ir ļoti iecienīts, īpaši futbola spēlētāju vidū, sacensības nereti notiek līdz vēlai naktij. Skolas garderobes un sanitārie mezgli nespēja šo slodzi nest un ir nolietojušies, tāpēc šajā vasarā mēģināsim skolas garderobēs veikt kosmētisko remontu," situāciju raksturo A.Bērce. Ar minētajiem darbiem stadiona rekonstrukcija nav beigusies, vēl nepieciešams uzstādīt tribīnes, jo esošās ar 60 vietām ir futbola kluba īrētas. Ar vecāku aktīvu iesaistīšanos šajā vasarā plānots īstenot stāvvietas pie stadiona rekonstrukcijas projektu, tāpat izstrādāts projekts ķīmijas kabineta rekonstrukcijai, izbūvējot laboratoriju. Šo projektu plānots īstenot nākamajā gadā.


Direktores eseju konkurss
Kā uzskata A.Bērce, skola nav tikai izremontēti un moderni aprīkoti kabineti, bet skolu galvenokārt veido cilvēki un viņu attiecības. Domājot par attiecībām un aicinot skolēnus palūkoties sev apkārt un novērtēt visu labo, direktore jau trešo gadu pēc kārtas izsludina savu eseju konkursu. Pagājušajā gadā izdota grāmatiņa "Dodot divtik gūstu", kurā iespiestas direktores atlasītas labākās esejas par šādu tēmu. Arī šogad eseju konkurss par tēmu "Gudru ņēmu padomiņu" noslēdzies, no 186 skolēnu esejām 20 iespiestas grāmatiņā un papildinātas ar skolēnu zīmējumiem. Turklāt šai grāmatai piešķirts savs kods un tā reģistrēta valsts bibliotēkā. Grāmatiņa nonāks pie skolas olimpiāžu un konkursu laureātiem, absolventiem, skolas viesiem, sadarbības skolām.


Domājot par to, lai arī pilsētas iedzīvotāji tuvinātos skolai un iepazītu to, A.Bērce šajā vasarā plāno skolā organizēt Veselības nedēļu. "Viesojoties Liepājā, uzzināju, cik plaši viņi atzīmē Veselības mēnesi, kad iedzīvotājiem tiek piedāvāti visdažādākie intelektuālās un fiziskās veselības uzlabošanas pasākumi, turklāt to organizēšanā plaši iesaistītas skolas. Tāpēc arī es uz mūsu skolas bāzes vēlētos organizēt Veselības nedēļu, piedāvājot iedzīvotājiem skolā bez maksas saņemt dažādas konsultācijas – mūsu skolā darbojas mūzikas terapeits, skolas psihologs, medmāsa, sociālais pedagogs, karjeras konsultants, vēlētos iesaistīt arī vecākus, jo daudzi no viņiem varētu sniegt vērtīgas konsultācijas veselīga dzīvesveida veicināšanā un garīgās un fiziskās veselības uzlabošanā," savos plānos dalās A.Bērce.


Labo darbu klase
OVĢ direktore skolā iedibinājusi vēl kādu tradīciju – Labo darbu klase. Labo darbu uzskaite ir skolēnu pašpārvaldes ziņā. "Tā ir akcija, kuras laikā katrai klasei tiek summēti punkti par dalību mācību pasākumos, iesaistīšanos skolas dzīvē, bet tiek atņemti par neattaisnotiem kavējumiem, līdz ar to visa klase ir ieinteresēta turēt savus jauniešus zināmā disciplīnā, lai viņi visi apmeklētu stundas," par akciju saka A.Bērce. Gadam noslēdzoties, pašpārvalde apkopo rezultātus un no katras klašu grupas tiek izvēlēta uzcītīgākā klase. Labākās klases sanāk kopā un cīnās par lielo Labo darbu balvu – iespēju doties kopīgā ekskursijā. Pagājušajā gadā labākajām klasēm divas dienas bija jāveic maksimāli daudz labie darbi, šogad – jāmēģina komunicēt ar dažādās situācijās nonākušiem cilvēkiem, jāmēģina iepazīties.


Pielāgojas skolēnu interesēm
Arī OVĢ nav izņēmums un saviem skolēniem piedāvā visdažādākās ārpusklases nodarbības – jaunieši gan dzied, gan dejo, darbojas teātrī un pilnveido savas skatuves runas prasmes, apmeklē dažādus sporta pulciņus, darbojas jauno ģeogrāfu klubā. "Ogres pilsētā jauniešiem ir ļoti dažādas iespējas ārpus skolas nodarboties dažādos pulciņos – daudzi apmeklē sporta skolas, darbojas sporta komandās, Ogres kultūras centra pulciņos. Ņemot vērā jauniešu noslogotību, skolā neesam izvirzījuši prasību, ka pilnīgi visiem jāpiedalās ārpusklases pasākumos. Katru gadu cenšamies pielāgoties tiem, kuri vēlas darboties skolā – ja tajā gadā vairāk vēlas dejot, tad veidojam vairāk deju nodarbības, ja vēlas spēlēt teātri, tad piedāvājam šīs nodarbības," situāciju ārpusklases darbā raksturo direktore.


Nemitīgā mainībā un attīstībā
Noslēdzot savu redzējumu par 2013./2014. mācību gadu OVĢ, A.Bērce piebilst, ka skolas un jauniešu attīstībā un mācību procesā viens no būtiskākajiem posmiem ir skolotājs, kuram nemitīgi jābūt radošam un mainīgam: "Esmu pārliecināta, ka šajā ziņā riteni nevajag izdomāt no jauna, bet gan pielāgot mūsu pašu vidē – tā gudrība meklējama grāmatās, sarunās, pasaules notikumos, tikai uz tiem jāparaugās mazliet citādāk, lai dzīve skolā gan pašiem, gan apkārtējiem būtu interesantāka, lai jaunieši vēlētos nākt uz skolu un saprastu, ka tā viņi pilnveido sevi un tas ir tikai viņu pašu labā, jo to viņi nedara skolotāju, vecāku vai kāda cita dēļ. Arī es nemitīgi mācos un skolas dzīvē cenšos ieviest pozitīvu saskarsmi, kas aicina uz smaidu, draudzību, atsaucību un atvērtību, kas, manuprāt, ir vienas no galvenajām vērtībām šajā pasaulē".

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://arhivs.ogrenet.lv/ogre/izglitiba/28380

2014. gada 20. maijā, 14:07, Jauniešiem
www.ogresnovads.lv

Jaunākie komentāri

Mamma • 2014. gada 26. maijā, 07:52
Es runāju par Ogres 1 vsk.
Zina • 2014. gada 23. maijā, 21:39
SDsssssssam un Mammai - vai jūs, vai jūsu bērni tiešām ir mācījušies pie pilnīgi visiem ģimnāzijas skolotājiem????? Tiešām pie visiem, lai varētu no visas skolas izcelt tieši kādus 5 labākos? Pie Manguļa mācījāties? :)))
SDssssssam • 2014. gada 23. maijā, 21:35
Nu tad godīgi arī nosauc tos piecus cienījamos skolotājus, lai pārējiem necienāmajiem ir ko pārdomāt!

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet