Atgriezties pie raksta

Vai Lauberes pamatskolas reorganizācija ir vienīgais iespējamais risinājums?

Ogres novada domes 11.jūlija Sociālo lietu komitejas sēdē tika skatīts jautājums par Lauberes pamatskolas pievienošanu Suntažu vidusskolai, izveidojot Suntažu vidusskolas teritoriālo struktūrvienību – Lauberes filiāli.

Tam par iemeslu esot Izglītības kvalitātes valsts dienesta lēmums atteikt skolai akreditāciju. Tomēr, kā noskaidroja "OVV", ir arī cits risinājums.


Laikā no 15. līdz 19.aprīlim Lauberes pamatskolā notika Izglītības kvalitātes valsts dienesta veiktā akreditācija. Pamatojoties uz ekspertu komisijas priekšlikumu, kvalitātes dienests šā gada 4.jūnijā nolēma atteikt Lauberes pamatskolas un tās īstenoto izglītības programmu akreditāciju.


Vienīgais klupšanas akmens – "Personālresursi"
Lai arī gandrīz visos kritērijos skolas darbs tika novērtēts pozitīvi, atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 14.septembra noteikumiem Nr.852 "Kārtība, kādā akreditē vispārējās un profesionālās izglītības programmas, izglītības iestādes un eksaminācijas centrus", akreditācija atsakāma, ja kaut viens no kritērijiem iestādē novērtēts ar "nepietiekami". Lauberes pamatskolā klupšanas akmens izrādījies kritērijs "Personālresursi", jo vairāki pedagogi pasniedz mācību priekšmetus bez atbilstošas izglītības vai kvalifikācijas. Līdz ar to, kā secinājuši eksperti, skolā tikai daļēji tiek nodrošināts izglītības programmu īstenošanai nepieciešamais personāls. Skolas direktore Juta Krastiņa skaidro, ka 1.–6.klasēs visiem skolotājiem ir atbilstoša kvalifikācija. Problēmas ir ar pedagogu piesaisti 7.–9.klasēs, jo skolotājiem nevar piedāvāt pietiekami lielu stundu skaitu, tāpēc atsevišķus mācību priekšmetus – fiziku (divas stundas nedēļā), vēsturi (četras stundas nedēļā), ģeogrāfiju (četras stundas nedēļā) mācīja skolotāji bez atbilstošas kvalifikācijas šajos mācību priekšmetos. Savukārt angļu valodu mācīja skolotāja ar tulka – tulkotāja kvalifikāciju. Kopumā Lauberes pamatskolā strādā 13 pedagogi ar augstāko izglītību, no tiem astoņi patstāvīgi, bet pieci blakusdarbā. Jāpiebilst, ka pieci pedagogi ieguvuši speciālā pedagoga kvalifikāciju, kas ir nozīmīgi, jo pagājušajā mācību gadā no 53 mācību iestādes audzēkņiem 15 bija Lauberes bērnu nama bērni, kuriem dažkārt ir ļoti sarežģīta dzīves pieredze.


Ir iespējama vēl viena alternatīva
Kā jau minēts, konstatēto nepilnību dēļ skolai akreditācija tika atteikta. Lai skolā varētu nodrošināt pilnvērtīgu mācību procesu, pašvaldība kā vienīgo risinājumu piedāvā pamatskolas reorganizāciju. Laikam jau lieki piebilst, ka līdz ar reorganizāciju daļai pedagogu, visticamāk, darbs būs jāmeklē citviet. J.Krastiņa skaidro, ka skolas sapulcē vecāki tika iepazīstināti ar skolas nākotnes redzējumu un iespējamās pārmaiņas uztver ar sapratni, jo vēlas, lai bērni varētu mācīties uz vietas savā pagastā. Tomēr, kā "OVV" noskaidroja Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) bez skolas reorganizācijas, ir iespējama arī cita alternatīva. Izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis skaidro, ka kvalificētu pedagogu trūkums, kas varētu pasniegt priekšmetus ar nelielu stundu skaitu nedēļā, ir daudzu lauku pagastu skolu problēma, tāpēc 2.jūlijā valdības sēdē tika apstiprināts Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par prasībām pedagogiem nepieciešamajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai un profesionālās kvalifikācijas pilnveides kārtību", kas paredz vienkāršotāku pieeju otras kvalifikācijas ieguvē /http://www.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40280169/.


"Minētie noteikumi ļauj lauku skolu skolotājiem mācīt vairāk nekā vienu priekšmetu, paredzot vienkāršotāju pieeju otras kvalifikācijas ieguvei," saka ministrs.


Būs iespēja īsā laikā iegūt papildus kvalifikāciju
Papildinot iepriekš teikto, IZM Izglītības departamenta direktore, Valsts sekretāra vietniece Evija Papule skaidro, ka normatīvais akts ir apstiprināts un uzsāktas sarunas ar augstākajām mācību iestādēm par īpašu programmu izveidi, ko varētu segt no valsts budžeta. "Te ir runa par īsajām "B" programmām, kuru minimums ir 72 stundas. Mācību garums būs atkarīgs no tā, vai izvēlētais priekšmets ir no radniecīgas vai citas jomas. Piemēram, matemātikas skolotājs var papildus iegūt kvalifikāciju fizikas pasniegšanā, ķīmijas skolotājs – bioloģijas utt. Protams, var iegūt kvalifikāciju arī kardināli pretējā mācību priekšmetā, piemēram, ja skolotājs iepriekš mācījis matemātiku, viņš var beigt kursus un iegūt tiesības mācīt latviešu valodu attiecīgajai skolēnu vecuma grupai. Domāju, vismaz sākotnēji pedagogi kā papildus apgūstamos izvēlēsies savas jomas priekšmetus. Ir izskanējis jautājums par kvalitāti. Mana atbilde ir vienkārša – sakiet, vai, jūsuprāt, skolotājs ar ilgstošu pedagoģisko pieredzi nav spējīgs apgūt to, ko var iemācīties bērns? Daudzās mācību iestādēs pedagogi jau tagad nelegāli māca radniecīgas jomas priekšmetus, kuros nav ieguvuši attiecīgu kvalifikāciju, tāpēc, domāju, ka par mācību kvalitāti pēc kursu pabeigšanas nebūtu jāraizējas. Jaunie MK noteikumi šos jautājumus sakārtos – lauku skolu pedagogiem tādā veidā būs iespējams legāli nodrošināt pilnu slodzi, un skolas varēs turpināt strādāt ar mazāku skolotāju skaitu. Tiklīdz būs zināmas augstskolas, kas piedāvās šos kursus, skolotāji varēs strādāt un mācīties. Līdz jaunā mācību gada sākumam šajā jautājumā vajadzētu būs skaidrībai, jo arī augstskolas ir ieinteresētas šādu programmu izveidē. Esam sākuši apzināt, cik pedagogiem un kādās jomās apmācības būtu nepieciešamas. Protams, lai skolotājs varētu mācīties, jābūt skolas vadības akceptam," skaidro E.Papule.


Nav zināms, vai izskatītas arī citas alternatīvas
Izglītības iestādes reorganizācija ir tās dibinātāja kompetencē, tāpēc jautājums par iespējamām pārmaiņām Lauberes pamatskolas statusā jālemj novada domei. Domes Sociālo lietu komitejas sēdē 11.jūlijā deputāti netika informēti par šādu ministrijas piedāvātu alternatīvu, tāpēc visi komitejas locekļi vienbalsīgi akceptēja lēmumprojektu par Lauberes pamatskolas pievienošanu Suntažu vidusskolai ar 2014.gada 1.janvāri. "OVV" rīcībā nav ziņu, vai pašvaldībā pirms tam tikusi izskatīta arī cita alternatīva, kas, atbilstoši jaunpieņemtajiem MK noteikumiem, ļautu saglabāt pedagogu darbavietas un skolu kā patstāvīgu iestādi. Galīgo lēmumu minētajā jautājumā plānots pieņemt Ogres novada domes 18.jūlija sēdē.

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://arhivs.ogrenet.lv/ogre/izglitiba/25053

2013. gada 17. jūlijā, 17:48, Jauniešiem
Dzintra Dzene, "Ogres Vēstis Visiem"

Jaunākie komentāri

Lasis • 2013. gada 17. jūlijā, 19:24
Pūķei tik dod iznīcināt kādu mazu lauku skolu. Cita prieka jau nav dzīvē!
Ķencis • 2013. gada 17. jūlijā, 19:00
Mūsu dome jau gudrāka par izglītības ministriju. Gan domnieki izlems, ka vienīgais.

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet