
Iepazīstas ar atbalsta pasākumu pielietošanu mācību procesā
Trešdien, 7.novembrī, Ogres 1.vidusskolā tikās Latvijas skolu direktori un skolu atbalsta personāls, lai piedalītos konferencē
"Kā atbalstīt ikvienu bērnu mācību procesā".
Konferenci organizēja arodbiedrība "Latvijas izglītības vadītāju asociācija", Izglītības un zinātnes ministrijas Vispārējās izglītības satura centrs (VISC) un Ogres 1.vidusskola ar mērķi sniegt informāciju un dalīties pieredzē par atbalsta pasākumu organizēšanu mācību procesā pamatizglītībā, integrējot izglītojamos ar mācīšanās traucējumiem vispārējās izglītības iestādē.
Konferencē piedalījās ap 150 Latvijas skolu direktori un skolu atbalsta personāls (logopēdi, psihologi, sociālie darbinieki).
VISC vadītājs Guntis Vasiļevskis atklāja, ka ideja par šādas konferences nepieciešamību tapusi jau pagājušā gada pavasarī, jo tēma par atbalsta pasākumiem skolām ir ļoti aktuāla un bieži raisa jautājumus. G.Vasiļevskis pauda viedokli, ka būtiski atbalsta pasākumu ieviešanu apgūt praktiski, tādēļ pateicās Ogres 1.vidusskolas direktorei par kolēģu uzņemšanu un pieredzes apmaiņu. G.Vasiļevskis akcentēja arī šī gadsimta raksturīgo iezīmi – daudzveidību, atšķirīgo jeb dažādību. "Ja mēs izglītības sistēmā bijām pieraduši pie unificēta vidējā skolnieka, tad šobrīd, ja mās gribam kaut ko izdarīt, mums jāiet pie katra viena skolēna. Un viņi ir ļoti atšķirīgi – katram ir sava ģimenes, kultūras, tautības un sociālā pieredze, katram savs attīstības ritms un vajadzības," zina teikt G.Vasiļevskis un piebilst, ka šis ir gadsimta būtiskākais jautājums, pie kā jāpierod. "Mēs vēl nesaskaramies ar to dažādību, kāda ir citur pasaulē, bet valsts uzdevums ir katram vienam skolēnam nodrošināt izglītību, un šī dažādība ir jāņem vērā, veidojot izglītību."
VISC vadītājs arī norādīja, ka svarīgi būt pārliecinātiem, ka konkrētā skola konkrētajam skolēnam var sniegt vislabāko un viņam vispiemērotāko izglītību. "Izglītībai jāpielāgojas katram bērnam, protams, zināmās robežās, pēc viņa vajadzībām. To nevar izdarīt viens skolotājs, tai jābūt visas izglītības iestādes filozofijai. Ja bērns nesaņems to, ko gaida, sekos labāka vai sliktāka reakcija, bet tur, kur izglītība būs vērsta uz to, ka katrs viens saņem to, ko viņš ir gaidījis, bērns mainīsies."
Ogres 1.vidusskolas direktore, LIVA prezidente Ineta Tamane atklāj, ka atbalsta pasākumu ieviešana skolās šobrīd ir aktuāls jautājums. "Gribam, lai šajā problēmā ieklausās un saprot, ka tā nav tik liela, kā sākumā varbūt šķiet, un kopīgi tiktu risināta. Konferences laikā ministrijas pārstāvji teica, ka šobrīd daudzi bērni ir citādāki, īpašāki. Tādēļ skolām ir jādomā, kā šiem bērniem palīdzēt, kā noturēt viņu uzmanību utt. Mēs Ogres 1.vidusskolā vairākus gadus nodarbojamies ar šiem atbalsta pasākumiem. Mums ir lieliska atbalsta komanda, katra skola ar tādu komandu var lepoties – visi speciālisti ir profesionāli un savu darbu veic kvalitatīvi. Esmu dzirdējusi, ka citās skolās skolotāji nesaprot atbalsta pasākuma jēgu, nezina, kā jārīkojas. Tā kā esmu LIVA prezidente, uzskatīju, ka mans pienākums ir parādīt kolēģiem, kā mēs to darām. Arī valsts līmenī par atbalsta pasākumu ieviešanu tiek domāts, izstrādāti jauni MK noteikumi. Un, manuprāt, svarīgi ir ne tikai runāt par šiem jaunajiem noteikumiem, bet arī parādīt, ka atbalsta pasākumus var realizēt jebkura skola."
Ogres 1.vidusskolā ir izveidota atbalsta komanda, kas strādā ar bērniem, diagnosticē viņus un vajadzības gadījumā nosūta uz medicīniski pedagoģisko komisiju. Skolā ir ieviesti dažādi atbalsta pasākumi – piemēram, tabulas, atgādnes, ja nepieciešams – kalkulators u.c. "Skolas uzdevums ir bērnam iemācīt ar šīm atgādnēm darboties. Divus gadus skola piedalījās arī disleksijas projektā, kā rezultātā sapratām, ka disleksija nav slimība, bet gan bērnu īpatnība, kas jāņem vērā. Bērnam jāpalīdz prast sadzīvot ar šo problēmu, viņš ir jāsagatavo dzīvei. Šogad ir pieņemti jauni MK noteikumi par to, ka bērniem ar speciālām vajadzībām ir nepieciešams sastādīt īpašus individuālus plānus. Mēs to darām jau otro gadu un varam palīdzēt to darīt arī citiem. Mums ir pieredze, ar ko mēs varam dalīties," lepojas skolas direktore.
Viņa arī norāda, ka konkrētu atbalsta pasākumu ieviešana skolā ir nesusi arī pozitīvus rezultātus – uzlabojušies nesekmīgo bērnu mācību rezultāti, krasi mazinājies otrgadnieku skaits, stundu kavējumi, pozitīvi mainījusies pašu bērnu attieksme. "Bērni šeit jūtas vajadzīgi, pieņemti, gaidīti, viņiem tiek veltīta lielāka uzmanība. Tas ir lielākais ieguvums. Turklāt, lai uzlabotu situāciju, skolā esam ieviesuši pagarināto grupu 5. – 7.klasēm – tiem, kuriem ir nepieciešams, nodrošinām skolotāju, lai varētu palīdzēt sagatavoties stundām."
Konferencē uzstājās arī VISC Speciālās izglītības nodaļas vecākā referente Anita Falka, kura pastāstīja par aktualitātēm iekļaujošajā izglītībā un palīdzības iespējām bērniem ar speciālajām vajadzībām vispārizglītojošā skolā. Ieskatu Ogres 1.vidusskolas pieredzē par iekļaujošās izglītības un atbalsta pasākumu skolēniem īstenošanu pastāstīja skolas direktore I.Tamane. Skolas psiholoģe Jolanta Lamstere sniedza ieskatu atbalsta komisijas darbā skolā. Ar mācību procesa plānošanu un īstenošanu skolēniem ar atbalsta pasākumiem konferences dalībniekus iepazīstināja direktores vietniece izglītības darbā Irēna Pupčenoka, savukārt ar individuālo plānu izstrādi un realizēšanu mācību procesā – direktores vietniece izglītības darbā Inta Kuļicka.
Konferences otrajā daļā notika darbs grupās, kuru tēmas: agrīnās psiholoģiskās diagnostikas nozīme atbalsta pasākumu noteikšanā, skolas pieredze; komandas darba organizēšana skolā, atbalsta darbs ar skolēniem; valodas traucējumu diagnostikas un korekcijas nozīme atbalsta pasākumu noteikšanā un mācīšanās procesā; pedagoģiskās korekcijas darbs ar skolēniem; sociāli atbalstošais darbs ar skolēnu.
2012. gada 8. novembrī, 07:46, Jauniešiem
www.ogresnovads.lv