
Transporta sistēma – pulksteņa mehānisms, kur katrs zobrats svarīgs
"OVV" līdz ar citiem adresātiem – Rīgas plānošanas reģionu, Ogres novada pašvaldību un Latvijas Republikas Ministru prezidenta biroju – saņēma emocionālu Ogresgala pagasta iedzīvotājas Brigita Kukjalko sūdzību par SIA "Ogres Autobuss" sniegto pakalpojumu kvalitāti. Tomēr, uzklausot SIA "Ogres Autobuss" pārstāvju sniegtos skaidrojumus, nākas secināt, situācija nebūt nav tik viennozīmīga, kā sākotnēji varētu domāt.
"Man bija ārkārtīgi nepatīkami rakstīt šo sūdzību, vēl jo vairāk traucēt ar šādu dokumentu tik daudzus adresātus, bet mērs tiešām ir pilns. Vēlos izteikties par grūtībām, ar kurām saskaros ikdienā, cenšoties nokļūt darbā – Rīgā un mājās – Ogresgala pagastā, izmantojot Ogres novadā pieejamo sabiedrisko transportu," raksta B.Kukjalko, akcentējot trīs viņas ikdienā izmantojamos aktuālos maršrutus.
Par sarežģījumiem maršrutā "6110 Ogresgals – Ogre" ar atiešanas laiku no Ogresgala pulksten 7.54 un pienākšanas laiku Ogrē pulksten 8.13. "Kopš remontdarbu sākšanas Ogrē autobusa atiešanas laiki netiek ievēroti, tie nav arī mainīti atbilstoši aktuālajai situācijai, tādējādi pasažieri, tajā skaitā arī es, tiek maldināti. Autobuss Ogresgalā pienāk, labākajā gadījumā, pulksten 8, bet Ogrē ierodas ap pulksten 8.26, kad paspēt uz vilcienu, kas tieši šajā laikā atiet uz Rīgu, lielākoties fiziski vairs nav iespējams. Vai tiešām nav iespējams autobusa kustības sarakstu pārveidot vai precizēt tā, lai šis autobuss izbrauktu no Ogres piecas minūtes ātrāk un līdz ar to Ogresgalā būtu noteiktajā laikā, bet Ogrē 8.20, kā paredzēts? Lūdzu, paskaidrojiet, kur ir problēma aktualizēt sarakstu atbilstoši situācijai? Vai esat domājuši, kas ar šo maršrutu notiks ziemā, kad būs vēl grūtāk ievērot atiešanas un pienākšanas laiku?" raksta B.Kukjalko.
Nerēķinās ar autobusu kustību
SIA "Ogres Autobuss" valdes loceklis Artūrs Bērziņš skaidro, ka SIA "Ogres Autobuss" veic pārvadājumus divos – starppilsētu un vietējas nozīmes – maršrutu tīklos. Līdz ar to nebūt nav tik vienkārši mainīt viena konkrēta maršruta atiešanas laiku, jo visi ir cieši sasaistīti vienotā sistēmā. "Mēs remontdarbus neplānojam. To dara satiksmes organizatori, un diemžēl SIA "Ogres Autobuss" nereti ir viena no pēdējiem instancēm, kas uzzina par gaidāmajām izmaiņām. Veikt korekcijas autobusu kustības sarakstā likums mums ļauj tikai divas reizes gadā, un šīs izmaiņas ir jāsaskaņo ar diviem pasūtītājiem – Rīgas plānošanas reģionu un Autotransporta direkciju. Protams, arī mēs iesniedzam priekšlikumus par nepieciešamajām izmaiņām, bet saskaņošanas process ir ļoti smagnējs un ilgst aptuveni divus mēnešus. Ja, piemēram, remontdarbi plānoti trīs mēnešus, lauzt visu sistēmu un mainīt grafiku uz vienu mēnesi nav jēgas. Diemžēl būvnieki darbus mēdz aizkavēt, bet to paredzēt nevaram. Likumdošana nosaka, ka, uzsākot kāda ceļa posma remontu, jābūt normālam apbraucamajam ceļam, lai tas netraucē ne pilsētas dzīvi, ne sabiedriskā transporta plūsmu. Realitāte ir tāda, ka ne vienmēr šie ceļi tiek izvērtēti no satiksmes drošības viedokļa un netiek ņemts vērā, ka pa tiem būs jāizbrauc arī autobusiem. Uzskatu, ka šāda satiksmes organizācija ir ļoti nenopietna. Rezultātā no mums prasa atbildību par to, ko faktiski nevaram ietekmēt, un daudzos gadījumos mēs vienkārši kļūstam par bez vainas vainīgajiem," saka A.Bērziņš.
Vēlams sagatavo precīzu naudu
Autobusa šoferis Ģirts Mazurs norāda, ka autobusa kustības grafiku bieži vien iespaido arī sastrēgumi un solidaritātes trūkums autovadītāju vidū, kuri reti kad palaidīs autobusu, lai arī ietekmē kustības grafiks. Savukārt autobusa šoferis Jānis Tobiass piebilst, ka laicīgu izbraukšanu nereti aizkavē arī paši pasažieri. "Zinot, ka apbraucamais ceļš nav ideāls, vēlētos aicināt pasažierus laikus sagatavot precīzu naudu. Ikdienā nākas saskarties ar situācijām, kad vienam jāizdod atlikums no piecu latu naudas zīmes, citam no 20, bet vēl kāds vajadzīgo summu saskaitījis pa santīmam. Tas viss prasa laiku, bet braucēji nervozē, ir neapmierināti, sak, ko tu čammājies! Dienas laikā nākas uzklausīt ļoti daudz negāciju, bet arī mēs esam tikai cilvēki, un kādreiz nervi var neizturēt," saka J.Tobiass.
Par grūtībām maršrutā maršruts "6110 Ogre – Ogresgals» ar atiešanas laiku no Ogres pulksten 19.25 un pienākšanas laiku Ogresgalā pulksten 19.43. "Problēma ir tā, ka vilciens maršrutā "6244 Rīga – Lielvārde" ar atiešanas laiku no Rīgas pulksten 18.37 Ogrē ienāk pulksten 19.25 (nevis pulksten 19.20, kā tas norādīts sarakstā). Līdz ar to paspēt uz autobusu maršrutā "6110 Ogre – Ogresgals" no Ogres pulksten 19.25 fiziski nav iespējams, ja vien autobusa šoferis cilvēcīgi nepagaida iespējamos no vilciena izkāpušos braucējus uz Ogresgalu. Jāatzīst, ka lielākoties SIA "Ogres Autobuss" šoferi ir gana cilvēcīgi, lai pagaidītu. Tomēr reizēm gadās arī tādi "burta kalpi", kas izbrauc precīzi pulksten 19.25, neraugoties uz to, ir vai nav pienācis vilciens no Rīgas. Parasti šādu šoferu vadītais autobuss apstājas un stāv uz ceļa pirms vilciena pārbrauktuves, un pasažieri mēģina panākt autobusu, skrienot gar sliedēm... Kad jautāju, kāpēc šoferis izbraucis, nepagaidot vilcienu, esmu saņēmusi atbildi "Tā nav mana darīšana, es braucu pēc saraksta!". Lūdzu, sakārtojiet autobusu sarakstu tā, lai cilvēki, kas izkāpuši no vilciena, var paspēt uz autobusu, jo nokavēšanas gadījumā pasažieri spiesti gaidīt nākamo līdz pulksten 21.25," raksta vēstules autore.
Cik ilgi autobusam jāgaida vilciens?
"Pirmkārt, šāda situācija neveidotos, ja vilciens Ogres dzelzceļa stacijā ienāktu tā, kā tam jāienāk – pulksten 19.20. Mums pārmet, ka nesagaidām vilciena pienākšanu, bet kurš var pateikt, cik ilgi gaidīt? Minūti, divas vai desmit? Mēs jau nezinām, vilciens ienāks laikā, kavēs, vai vispār todien neies. Varbūt strāva pazuda, varbūt kāds negadījums noticis posmā Rīga – Ogre. Izbraucot no autoostas, šoferis neredz, ir pārbrauktuve ciet vai nē. To diemžēl var konstatēt, tikai piebraucot, un arī tad nevar zināt, kāds vilciens nāks – pasažieru, preču vai drezīna. Diemžēl "Latvijas Dzelzceļš" ir priviliģētā situācijā un nereti rīkojas, kā tam tīk, ne ar ko nerēķinoties. Katram ir jāatbild par sevi. Mums neviens nav devis tiesības neievērot izbraukšanas laiku, jo ir jārēķinās arī ar tiem pasažieriem, kas gaida un salst citās pieturās, nezinot, kāpēc autobuss kavējas un vai tas vispār būs," skaidro A.Bērziņš.
Savukārt Ģ.Mazurs norāda: ja autobuss aizkavējas, izbraucot no Ogres autoostas, tas nozīmē, ka arī gala punktā, kā šajā gadījumā – Ogresgalā – tas nonāks ar kavēšanos un attiecīgi nevarēs izbraukt laikā. Bet tas varbūt ir svarīgi kādam pasažierim, kurš no Ogresgala cer pagūt uz citu transportlīdzekli.
"Tā tikai šķiet, ka piecas minūtes neko nenozīmē, bet mums vairāk kā puse autobusu ir saskaņoti tieši ar vilcieniem, turklāt abos virzienos, tāpēc kaut ko mainīt nav tik vienkārši. Kā jau iepriekš minēju, lai mēs varētu veikt korekcijas kustības grafikā, saskaņošana ilgst aptuveni divus mēnešus, bet vilcienu saraksti tiek koriģēti vai ik dienu," piebilst A.Bērziņš.
Par maršruts "7229 Pāvulēni – Rīga" ar atiešanas laiku no Ogresgala pulksten 8.27, pienākšanas laiku Rīgā pulksten 9.35. "Jāizsaka patiesa atzinība un pateicība šī maršruta autobusa šoferiem par pastāvīgu autobusa atiešanas un pienākšanas laiku precīzu ievērošanu par spīti drausmīgajā stāvoklī esošajiem Ogres novada ceļiem. Tomēr gribu norādīt, ka šajā maršrutā kursējošais autobuss tehniski ir ļoti sliktā stāvoklī. Autobusa grabēšana braucot nav salīdzināma ne ar ko, tajā praktiski nedarbojas apkure, bail domāt, kas notiks ziemā...," norāda B.Kukjalko.
A.Bērziņš uzskata, ka minētie pārmetumi ir nepamatoti, jo visiem autobusiem tehniskā apskate jāiziet divas reizes gadā. "Tiklīdz kaut kas sāk grabēt vai kā citādi nav kārtībā, šoferi par to nekavējoties ziņo. Jo autobuss ir tā vieta, kur viņi faktiski pavada pusi savas dzīves, turklāt, pārvadājot pasažierus, ir atbildīgi, lai transportlīdzeklis būtu satiksmei drošs. Protams, maršruta izpildes laikā sliktās ceļu kvalitātes dēļ var rasties tehniskas problēmas, taču šāds autobuss nekavējoties tiek noņemts no līnijas. Neviens autobuss, kas neatbilst tehniskās ekspluatācijas noteikumiem, maršrutā netiek palaists," skaidro A.Bērziņš.
Nepieciešams ekonomiskais pamatojums
SIA "Ogres Autobuss" valdes loceklis transporta sistēmu salīdzina ar pulksteņa mehānismu – ja kāds zobrats iziet no ierindas, sākas ķēdes reakcija. "Autobusu pienākšanas un atiešanas laiki ir komplicēts un sarežģīts mehānisms, un mēs nevaram mainīt šo sistēmu, pamatojoties tikai uz viena cilvēka sūdzību. Reisu slēgšanai, atcelšanai vai mainīšanai nepieciešams ekonomiskais pamatojums, turklāt jāizvērtē iespējamās sekas, proti, vai izmaiņas neradīs vēl lielākus sarežģījumus. Ja pārkāpumu pieļāvis autobusa šoferis, piemēram, bijis rupjš pret pasažieriem, nav ievērojis kustības grafiku, aicinu nekavējoties par to informēt administrāciju. Katru šādu gadījumu izvērtējam atsevišķi, un, ja tiek konstatēta šofera vaina, viņš saņem rājienu vai zaudē prēmiju," saka A.Bērziņš.
2012. gada 6. novembrī, 11:28, Viedokļi un intervijas
Dzintra Dzene, "Ogres Vēstis Visiem"
Jaunākie komentāri
Jau vairāk kā 20 gadus visa valts dzīvo ar cerībām.
Tu kļūdies, ir tādas vietas, kur aiziet autobuss no rīta 8.00, un pēcpusdienā 17.00 Kurzemē, ...... un citur ir vēl traģiskāk, tā, kā priecājies, bet drīz kad pilsēplānotāji pieņems Ogres novada telpiskās attīstības vīziju būs 3T sistēma - es to saucu trīs tranzit šoseju plānojums - Maskavas, Ērgļu, Daugavpils šosejas. Ogres novads būs pieejamāks. un lokālcentri būs labāk attīstīti. Ceru vismaz!
Man arī no sirds žēl sevi un arī Ogres autobuss šoferus, kuri klumburo pa bedrēm kā mazie nabadziņi.