
Audits pašvaldības aģentūrās II: "Mālkalnes" slēgto līgumu un izdevumu dīvainības
Auditorfirmas "BPG Baltic Inspekcija AMJ" revidenti, izvērtējot audita laikā uzrādītos pašvaldību aģentūras saimniecisko līgumu reģistrus un izlases veidā iepazīstoties ar noslēgtajiem saimnieciskajiem līgumiem, atklāja dažādus dīvainus "sīkumus".
Ar SIA "SAZ projekti" tika slēgts uzņēmuma līgums (Nr. 2013/27, slēgts 22.02.2013.) par avārijas dienesta pakalpojumu nodrošināšanu Ogres novadā, pamatojoties uz izsludināto iepirkumu (Reģ.Nr. ONPAM 2012/06-AK). Šis uzņēmums dibināts tikai 2012.gada augustā, un tam saskaņā ar iesniegto bilanci par pirmo pārskata gadu ir minimāla materiāltehniskā bāze. SIA finansiālais stāvoklis liecina par maksātspējas problēmām, jo pašu kapitāls ir negatīvs. Izvērtējot auditoriem uzrādīto iepirkumu dokumentāciju, atklājās, ka tai nav pievienots otra pretendenta SIA "Ogres santehnika" iesniegtais piedāvājums – tādēļ nav iespējams izvērtēt, vai tiešām izvēlēts izdevīgākais piedāvājums.
Arī 2014.gadā tiek noslēgts līgums ar SIA "SAZ projekti" par avārijas dienesta pakalpojumu nodrošināšanu, veicot iepirkumu (Reģ. Nr. ONPAM 2014/1-AK, līguma summa gadā EUR 116581.92 bez PVN). Saskaņā ar nolikumu pretendentiem tika noteiktas minimālās prasības – iepriekšējo trīs gadu laikā (2011.–2013.) jābūt pieredzei avāriju lokalizēšanā ēku inženierkomunikācijās, veicot avārijas dienesta funkcijas un apkalpojot vienlaicīgi mēnesī dzīvojamās ēkas ar platību ne mazāk kā 200 000 m2. SIA "SAZ projekti" neatbilst šīm prasībām un nevar iesniegt visus nepieciešamos dokumentus, jo tai nav trīs gadu pieredzes šajā darbības jomā – tātad uzņēmums nemaz nedrīkstēja piedalīties iepirkumā, bet līguma slēdzējs to nez kāpēc nepamanīja...
2014.gada janvārī tika veikti siltumtrases avārijas remontdarbi Ogrē, Brīvības ielā 15. Izvērtējot aktā izpildītos darbus, nav skaidrības, kādus tieši darbus "zaļās zonas atjaunošanā" būvuzņēmējs SIA "MRK Serviss" ir veicis EUR 776.49 apmērā bez PVN. Turklāt – kā zaļā zona tiek atjaunota janvārī?
Jau minēju, ka "Mālkalne" apmaksā saviem darbiniekiem baseina apmeklējumu – līdz četrām reizēm mēnesī (piemēram – PA "Dziednīca" rēķins Nr. 517 par EUR 1070, izrakstīts 31.12.2013.). Auditori ir neizpratnē: kāda ir motivācija palielināt aģentūras izdevumus, apmaksājot šāda veida labumus darbiniekam, ja faktiski viņam veselības uzlabošanai un uzturēšanai tiek apmaksāta veselības polise? Detalizēti izvērtējot peldbaseina apmeklējuma sarakstu, konstatēts, ka apmaksāto pakalpojumu nekontrolēti izmanto arī citas neidentificētas personas – aģentūras darbinieku vietā. To apliecina fakts, ka vienas personas paraksti, reģistrējot apmeklējumu, mēdz būt pilnīgi atšķirīgi.
Dienesta pienākumu pildīšanai darbinieki saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem izmanto privātos transportlīdzekļus. Audita laikā netika gūta pārliecība par līgumā norādīto degvielas patēriņa normu pamatotību un atbilstību faktiskajam patēriņam. Piemēram, līgums noslēgts ar ceļu uzturēšanas iecirkņa vadītāju. Līguma priekšmets paredz, ka darbinieks izmantos dienesta pienākumu pildīšanai savā lietošanā esošo 2007.gada izlaiduma automašīnu ar 2.2 litru dīzeļmotoru. Līgumā noteiktā degvielas patēriņa norma ir 10 litri uz 100km. Saskaņā ar CSDD māja lapā pieejamo informāciju šādai automašīnai vidējā degvielas patēriņa norma ir 6 litri uz 100km, pilsētas režīmā tā varētu sasniegt ~7.5 litrus.
2014.gada 13.janvārī ir apmaksāts SIA "Pārsteigumu karuselis" rēķins Nr. 201 (izrakstīts 27.12.2013.) par EUR 387.73, kur kā saņemtais pakalpojums ir norādīts "seminārs". Rēķinam pievienots rīkojums (Nr. 149, izdots 17.12.2013.) „Par semināra organizēšanu”, kur noteikts organizēt 2013.gada 28.decembrī "Mālkalnes" administrācijas darbiniekiem apmācību semināru. Nav norādīts, kāda veida apmācības tiek organizētas, kāda ir semināra tēma, cik un kuri administrācijas darbinieki tajā piedalīsies. Revidenti min, ka tas varēja būt administrācijas jaungada pasākums, jo nolīgtās SIA pamatdarbība ir viesību un korporatīvo pasākumu organizēšana.
Dzīvojamā un nedzīvojamā fonda apsaimniekošanai tiek iegādāti materiāli, kas vairāk attiecināmi uz katra dzīvokļa īpašnieku privātiem izdevumiem. Piemēram, sifons vannai ar ķēdi, WC sēdpods ar vāku EUR 128.50 vērtībā. Izvērtējot šādu materiālu izlietojuma pamatotību, revidenti konstatēja, ka tie, kopumā par EUR 4231.55, tika norakstīti 2014.gada 30.aprīlī kā inventarizācijā konstatēts iztrūkums bez konkrēta lēmuma par šādu rīcību. "Uzskatām, ka iztrūkuma norakstīšana izdevumos, nevis zaudējumu piedzīšana no materiāli atbildīgās personas, ir spilgts aģentūras līdzekļu izšķērdēšanas piemērs, kā arī liecina par kontroles neesamību materiālu uzskaites un izlietojuma jomā," secināts auditoru ziņojumā.
Saskaņā ar pamatlīdzekļu norakstīšanas aktu Nr. 2 (31.01.2014.) tika norakstītas dažādas siltummezglu iekārtas – pavisam 17 – ar kopējo vērtību EUR 3191.41. Tās atzītas par bojātām un neremontējamām. Aktā nav norādīts pievienoto dokumentu saraksts, tajā nav noteikts, kur likt norakstītos pamatlīdzekļus, kaut gan likums "Par grāmatvedību" nosaka: katram darījumam jāspēj izsekot no sākuma līdz beigām. Pamatlīdzekļu norakstīšanas aktā Nr. 27 (30.04.2013.) ir noteikts, ka pēc ūdensvada pilnas rekonstrukcijas vecais pamatlīdzeklis ir jānoņem no uzskaites – taču tajā nav norādīts, kur tas likts vai utilizēts. Bet runa ir par čuguna caurulēm ar 345.5 metru kopējo garumu! Revīzijas laikā pašvaldības aģentūras "Mālkalne" grāmatvedības uzskaitē nebija atrodama cauruļu atrašanās vieta. Auditori to savā ziņojumā domei nosauc par pašvaldības mantas izšķērdēšanu.
2014. gada 2. oktobrī, 13:21, Aktualitātes
Dainis Lemešonoks, speciāli Ogrenet
Jaunākie komentāri
kur tad ir ta izskerdiba paga paga! vel vecos grekazhus vel nesam aizmirsusi
Ai nu labi ,jau par to vien ,ka atklāja līdzšinējo uzdzīvi viņi to ir nopelnījuši.
Vai arī tagad Rozes kungs un Mālkalnes speciālisti teiks, ka iedzīvotājiem nav taisnība?