
Audits pašvaldības aģentūrās I: Atalgojuma un štatu politika "Mālkalnē"
Revidentiem, kuri pārbaudīja Ogres novada pašvaldības aģentūru "Dziednīca" un "Mālkalne" darbību, īpašu profesionālo pārsteigumu sagādāja divi atklājumi.
Pirmais un amizantākais: kaut "Mālkalnes" darbiniekiem ir piešķirtas veselības apdrošināšanas polises, aģentūra uzskatīja par vajadzīgu pilnībā apmaksāt arī viņu iespēju izmantot "Dziednīcas" peldbaseinu – tā ir šķietami sīka, bet acīmredzama pārmērība.
Otrais un nopietnākais: dzīvojamo namu kontos, kas akumulē daļu no samaksas par to apsaimniekošanu, ir "iesaldēti" uzkrītoši lieli uzkrājumi, ko vajadzētu ieguldīt šo ēku apkopē un remontos. Tas, ka nauda netiek izmantota, liecinot ne tikai par aģentūras attieksmi pret tās iemaksātāju – māju iemītnieku vajadzībām, bet arī par dzīvokļu īpašnieku un to biedrību pasivitāti, neuzstājot uz savām tiesībām. Taču šie ir tikai spilgtākie, nevis vienīgie audita veicēju nepatīkamie atklājumi pašvaldības aģentūru darbā.
Novada dome, pēc šā gada aprīlī notikušajām pārmaiņām, iegūstot jaunu vadību, vēlējās noskaidrot patieso lietu stāvokli tās pakļautības iestādēs. Tādēļ arī tika nolīgta auditorfirma "BPG Baltic Inspekcija AMJ", kas revidēja pašvaldības aģentūru "Dziednīca" un "Mālkalne" saimnieciski finansiālo darbību laikā no 2013.gada janvāra līdz 2014.gada aprīlim. Šajā auditā tika izvērtēta darbinieku atlīdzības, štatu saraksts, slēgto saimniecisko līgumu lietderība un atbilstība aģentūru saimnieciski finansiālajai darbībai, aģentūras funkciju izpildes nodrošinājums saskaņā ar konkrēto deleģējuma līgumu.
Domes lēmumā Nr. 14 (29.08.2013., "Par Ogres novada pašvaldības aģentūras "Mālkalne" personāla amatu un amatalgu likmju saraksta apstiprināšanu") amatalgu likmes tika noteiktas nevis kā skaidri minēta summa, bet gan robežās "no – līdz". Revidenti norāda, ka tas var novest pie pašvaldības līdzekļu izšķērdēšanas un darbinieku diskriminācijas, un iesaka domei apstiprināt konkrētas amatalgas likmes. Aģentūras direktors Aigars Roze bija izmantojis iespēju no šā gada janvāra būtiski palielināt visu "Mālkalnes" darbinieku algas – kaut arī, kā uzsvēra auditori, tam nebija nekāda ekonomiskā pamatojuma: ne palielinājušies ieņēmumi, ne paaugstināti tarifi, ne arī apsaimniekošanas izmaksas kļuvušas mazākas.
Piemēram, tehniskā direktora un finanšu direktores alga pieauga par EUR 161.7; juridiskās nodaļas vadītājas alga – par EUR 107.82; tiesvedības un nekustamā īpašuma juriskonsultes alga – par EUR 350.85, plānu – ekonomikas nodaļas vadītājas alga palielināta par EUR 146.28. Revidenti norāda: nosakot darba algas paaugstinošo koeficientu, Roze ir pārkāpis Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma normas un arī savas nolikumā noteiktās pilnvaras, jo domes lēmumā Nr. 14 nav apstiprināts darba algas paaugstinošais koeficients.
"Mālkalnes" darbinieku prēmēšanai tika iedalīti (rīkojums Nr. 2-1/496, izdots 16.12.2013.) sešdesmit astoņi tūkstoši trīspadsmit lati (LVL 68 013.00). Iekšējie noteikumi nosaka prēmijas piešķiršanas kritērijus (piemēram, darba izpildes kvalitāte, kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu izvērtējums) un piešķiršanas kārtību, kur savukārt noteikts, ka struktūrvienības vadītājs iesniedz ar tiešo vadītāju saskaņotu ziņojumu par prēmijas piešķiršanas pamatojumu un apmēru. Revidenti, izvērtējot prēmijas piešķiršanas pamatojumu, norāda, ka tika izšķērdēti pašvaldības budžeta līdzekļi, jo darbinieku izvērtējums ir klaji formāls. Prēmijas saņēmuši pat darbinieki, kuri nav izpildījuši visus darba pienākumus pēc vairākkārtējiem aizrādījumiem, strādājuši bez iniciatīvas vai tikai apmierinošā līmenī. Audita ziņojumā uzsvērts, ka "Mālkalnes" direktors Roze nav nodrošinājis darbinieku ieguldījuma izvērtēšanu un novada pašvaldības izpilddirektors Jānis Latišs nav nodrošinājis rīkojuma izpildes kontroli, pieļaujot pašvaldības budžeta līdzekļu nelietderīgu izlietojumu.
8 aģentūras darbiniekiem 2013.gadam tika noteikta ikmēneša piemaksa par papildus pienākumu veikšanu ES Kohēzijas fonda projekta realizācijas gaitā (rīkojums Nr. 2-1/42A, 25.01.2013.). Piemaksas apmērs vienā mēnesī bija LVL 740 + darba devēja sociāla iemaksa (VSAOI, 24.09%) LVL 178.27. Gadā kopā – LVL 8880 darba samaksā un LVL 2139.24 VSAOI. Taču aģentūras nolikumā (8.11. un 8.15. punkts) noteikts, ka ES attīstības projektu vadīšana un ieviešana ir tās darbinieku tiešie amata pienākumi – tos pildot, viņiem nepienākas piemaksa par papildus darbu. Tādējādi tika nelietderīgi izlietoti novada budžeta līdzekļi.
Tāpat rīkojums Nr. 2-1/116A (02.04.2013.) nosaka izmaksāt piemaksu "par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti, veicot tirgus cenu apzināšanu un sagatavojot priekšlikumus programmas par māju lietām izstrādei" – taču, saskaņā ar amatu aprakstiem, rīkojumā minētajām personām tie ir tiešie viņu amata pienākumi. Arī strūklakas sūkņu apsekošana, filtru un baseina virsmas tīrīšana tika noteikta kā papildus pienākums (rīkojums Nr. 2-1/332A), par ko diviem aģentūras santehniķiem uz trīs mēnešiem tika noteikta piemaksa.
Aģentūras rīkojums Nr. 2-1/242 noteica izmaksāt piemaksas "par personīgo darba ieguldījumu un darba kvalitāti, izrādot iniciatīvu ikdienas darba procesu optimizēšanā un uzlabošanā, inovatīvu risinājumu ieviešanā". Taču aģentūrā nav tēriņus pamatojošu dokumentu – ne šādam darbinieku personīgajam ieguldījumam, ne darba kvalitātei, ne inovatīvu risinājumu ieviešanai.
Izveidojot publisko iepirkumu komisiju 7 darbinieku sastāvā (rīkojums Nr. 2-1/348), viņiem par piedalīšanos tās sēdēs tika noteikta piemaksa – LVL 3.8 stundā – kā par papildus darbu. Iepirkumu komisijas sēžu protokoli un darba laika uzskaites tabulas uzrāda, ka komisijas sēdes notiek visu darbinieku darba laika ietvaros. Saskaņā ar šo rīkojumu komisijas sekretāri – iepirkumu nodaļas vadītājs un iepirkumu speciālists – arī saņem piemaksu par piedalīšanos iepirkumu komisijas sēdēs, kaut gan abu amata aprakstos kā tiešais amata pienākums noteikts "piedalīties iepirkumu komisijas sēdēs kā komisijas sekretāram". Turklāt šogad piemaksa par piedalīšanos iepirkumu komisijas sēdēs tika palielināta bez ekonomiska un likumiska pamatojuma no EUR 5.41 stundā uz EUR 6.00 (rīkojums Nr. 2-1/12). Te, norāda revidenti, ir izšķērdēti pašvaldības budžeta līdzekļi.
Pērnā gada septembrī kāda aģentūras darbiniece tika disciplināri sodīta, izsakot piezīmi, par darba drošības noteikumu neievērošanu, taču tas viņai netraucēja saņemt piemaksu 15% apmērā pie šī mēneša atalgojuma (rīkojums Nr. 2-1/369) "par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti". Tas liecina, ka piemaksu pamatojums ir formāls un darbinieku vērtējums netiek veikts.
Dienu pēc tam, kad tika iecelta juridiskās nodaļas vadītāja pienākumu izpildītāja, citai aģentūras darbiniecei ir noteikta nepamatota piemaksa 30% apmērā "par papildus darbu, veicot daļu no juridiskās nodaļas vadītāja darba pienākumiem" (rīkojums Nr. 2-1/164).
"Mālkalnes" vadība pārkāpa likuma normas arī, piemēram, izmaksājot pabalstu sakarā ar dēla piedzimšanu (rīkojums Nr. 2-1/223). Tas tika pamatots ar darba koplīgumu, kaut gan "Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums" šādu pabalstu neatļauj.
Ogres novada domes noteiktais štatu saraksts neatbilst aģentūras "Mālkalne" apstiprinātajam darbinieku sarakstam – piemēram, iepirkumu nodaļā un juridiskā nodaļā, kā arī tehniskās plānošanas nodaļā. Tika izveidota iepirkumu nodaļa ar divām štata vietām, bet aģentūras darbinieku sarakstā (ko direktors apstiprināja 02.04.2014.) tajā uzrādīti četri darbinieki. Tādējādi direktors pārkāpa savas pilnvaras, kas noteiktas aģentūras nolikumā.
2014. gada 1. oktobrī, 11:43, Aktualitātes
Dainis Lemešonoks, speciāli Ogrenet
Jaunākie komentāri
Es nezagu, nezogu un nezagšu ! Nevajag visus pielīdzināt sev
Tavs niks ar trīs sešiniekiem norāda, ka tevī iemiesojis sātans, kurš tevi vada zagt un domāt, ka visi tā dara. Steidzīgi apmeklē psihiatru, lai atbrīvotos no sātana.
Beidz murgot! Jaunā valdība sev nav nekādas prēmijas izmaksājusi, bet ja tavas zināšanas ir tendeciozas, nesapņo nekas tev nesanāks, lai kā tu gribētu aizstāvēt bijušo bandu.