Atgriezties pie raksta

Jaunais pārvadātājs pasažieriem liek vilties, rada neērtības un zaudējumus

No jaunā gada, kopš pasažieru pārvadājumus lotē "Centrs – 1" konkursa rezultātā "Autotransporta direkcija" (ATD) uzticējusi SIA "Liepājas Autobusu parks", braucieni reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos Ogrē un citos novados dzīvojošajiem zināmā mērā kļuvuši par laimes spēli – autobuss var pienākt ar ievērojamu kavēšanos, aiziet ātrāk, neatnākt nemaz vai pabraukt garām pieturai.


Ja paveiksies un autobuss tomēr pienāks laikā, nav garantijas, ka tehniskā stāvokļa dēļ tas sasniegs galamērķi, nemaz nerunājot, ka dažs autobuss jau labu laiku nav redzējis tīrīšanu.


"Ik dienu ar autobusu mēroju ceļu no Ogres uz darbu Rīgā. Līdz šim nebija nekādu problēmu, bet kopš jaungada katra diena nes kādu pārsteigumu," saka ogrēnietis Inesis Babāns.


Durvis neveras ciet, salonā atdalās metāla plāksne...
"Aizvadītās nedēļas vidū, braucot uz Rīgu, autobusa salonā sāka nelabi smakot, iespējams, sajūgs. Vadītājs bija spiests autobusu vairākkārt apturēt, bet pēc tam traukties lielā ātrumā, lai iedzītu nokavēto, un salonā pēkšņi no grīdas sāka atdalīties un celties gaisā metāla plāksne, kuru ar kādu citu pasažieri visu ceļu mēģinājām noturēt. Savukārt atpakaļceļā citam autobusam, kurš bija pārpildīts, jo iepriekšējais nezināmu iemeslu dēļ negāja, nevērās ciet durvis. Jau atkal vadītājs bija spiests vairākkārt apstāties, mēģinot durvis salabot un tādējādi Ogrē ieradāmies krietni vēlāk, nekā plānots. Kavējumi maršruta izpildē rodas arī tāpēc, ka biļetes tiek tirgotas nevis ar kases aparātu, bet no rullīša un, ja, piemēram, Ikšķilē iekāpj 20 cilvēku, tad, šādā veidā pārdodot biļetes, 15 minūšu kavēšanās garantēta. Vadītāji nepārzina arī pieturvietas un nereti pabrauc tām garām, izlaižot cilvēkus krietnu gabalu tālāk. Šoferi maršrutus ar laiku, protams, apgūs, bet tas, kādā tehniskā stāvoklī ir autobusi, mani kā pasažieri nopietni satrauc. Es pat nerunāju par to, ka, salīdzinot ar iepriekšējiem, šie autobusi ir stipri nosmulēti. Cik noprotu, pasažieru pārvadāšana Ogres virzienā tagad uzticēta SIA «Liepājas Autobusu parks», vismaz tā liecina uzraksts uz biļetes. Te nu būtu jautājums ATD – kā tiek pārbaudīti konkursanti? Laikam jau tie, kas šādus konkursus organizē, paši ar autobusiem nebraukā," sašutumu pauž I.Babāns.


Ekonomiju apšauba
SIA "Ogres Autobuss" valdes loceklis Artūrs Bērziņš teic, ka arī viņam nav zināmi kritēriji, pēc kādiem tika izraudzīts konkursa uzvarētājs. Arī SIA "Ogres Autobuss" un vēl septiņi citi pārvadāji bija izteikuši vēlmi turpināt pārvadājumus ierastajos reģionālajos starppilsētu maršrutos, līdz beigsies tiesvedība par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu šajā maršruta tīkla daļā, kas ilgst kopš 2008.gada. Diemžēl konkursā tika atzīts cits uzvarētājs.


ATD Komunikācijas speciāliste Sandra Maļuha informē, ka konkursa rezultātā tika izvēlēti pretendenti, kuri piekrita pakalpojumu sniegšanai par ekonomiski izdevīgāko cenu, līdz ar to valstij minētajā lotē būs iespēja ietaupīt līdz pat 400 tūkstošiem latu gadā. Līgumi ar pārvadātājiem tiks slēgti uz laiku no 2013.gada 1.februāra līdz tiesvedības beigām vai jauna konkursa noslēgumam, bet ne ilgāk kā uz diviem gadiem.


A.Bērziņš šādu ekonomiju gan apšauba: "Kāds gan var būt ietaupījums, ja uzņēmuma remonta bāze ir Liepājā un reģionā, kur tiek sniegts pakalpojums, tam nav pat savas mazgātavas? Pašreizējā situācija liecina, ka AS "Liepājas autobusu parks" nav spējīgs pildīt pasažieru pārvadājumus pilnā apmērā un normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā un kvalitātē, no kā cieš simtiem pasažieru," norāda A.Bērziņš.


Mazliet no vēstures
Ar SIA "Ogres autobuss" un citiem pārvadātājiem 2011.gada 1.augustā tika noslēgti īstermiņa sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumi par maršrutu tīkla daļas "Centrs – 1" apkalpošanu līdz 2012.gada 31.decembrim. Jau 2012.gada jūlijā uzņēmumi iesniedza ATD priekšlikumu pagarināt pakalpojumu līgumus līdz brīdim, kad beigsies tiesvedība par iepriekšējo ilgtermiņa koncesiju konkursu un tiks izsludināts jauns ilgtermiņa konkurss sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Ņemot vērā procesa virzības stadiju, paredzams, ka tiesvedība beigsies 2013.gada nogalē. Līdzšinējie pārvadātāji uzskatīja, ka no ekonomiskā viedokļa nebūtu lietderīgi rīkot jaunu īstermiņa konkursu, praktiski uz vienu gadu, tomēr Satiksmes ministrija un ATD uzskatīja par pieņemamu rīkot jaunu konkursu, kuru izsludināja 2012.gada oktobrī. 2012.gada 5.novembrī tika paziņoti uzvarētāji. Tiesības veikt pasažieru pārvadājumus Jūrmalas un Ogres virzienā ieguva SIA "Liepājas Autobusu parks", apņemoties apkalpot maršrutus par ievērojami lētāku cenu, kas, pēc citu pārvadātāju aprēķina, faktiski var segt tikai degvielas izmaksas un autovadītāju darba algas.


Nespēj pildīt konkursa nosacījumus
"Diemžēl tā notiek, ja politika iet pa priekšu normālam, saprātīgam biznesam. Nolikumā bija skaidri un gaiši teikts, ka pārvadājumi jāuzsāk 2013.gada 1.janvārī. Piedaloties konkursā, pārvadātājs apliecināja, ka ir gatavs to darīt, bet, kad pienāca 1.janvāris, SIA "Liepājas Autobusu parks" tomēr nebija gatavs sākt pildīt līguma nosacījumus. Tad ATD pieņēma nākamo lēmumu – līgumu slēgt tikai no 1.februāra, bet janvārī lai mēs, tie muļķīši, vēl pabraucam. Mēs nepiekritām, jo kopš pagājušā gada 30.jūnija visu laiku bijām lūguši, kamēr notiek tiesvedība, pagarināt ar mums līgumu, lai neciestu pasažieri. Šis lūgums tika ignorēts, un sekas tagad ir redzamas. Ja SIA "Liepājas Autobusu parks" nespēj pildīt konkursa nosacījumus, tad iznāk, ka viņi ir piemānījuši ATD un devuši nepatiesus apliecinājumus savai gatavībai to darīt. Uzskatu, ka ATD pienākums bija pārliecināties, vai konkursa uzvarētāji spēs pildīt nosacījumus. Principā pasažieriem būtu vienalga, kas viņu ved un līdz ar pārvadātāja maiņu nekam nevajadzētu mainīties, bet kā ir dabā, tā ir pavisam cita lieta," saka A.Bērziņš.


Valsts institūcijām ir ko pārbaudīt
Izmaiņas pasažieru pārvadājumu jomā SIA "Ogres Autobusu" ietekmē ļoti būtiski. "Esam zaudējuši lielu pārvadājumu apjomu, un tagad viss gulstas uz vietējiem reģionālajiem pārvadājumiem. Bijām spiesti no darba atlaist 12 šoferus, nolikt sētmalē vairākus autobusus. Novads zaudē nodokļus, cilvēki darba vietas, cieš viņu ģimenes, un tas ir sāpīgi. Mēs cīņu, protams, turpināsim, bet tagad ir svarīgi raudzīt, lai jaunais pārvadātājs ievēro visus likumus un Ministru kabineta noteikumus, tā, lai pasažieri neciestu. Domāju, te nopietns darbs būtu arī Valsts policijai, raugot, kā tiek ievērota likumība pasažieru pārvadājumos, Valsts ieņēmumu dienestam, pārbaudot, vai un kā tiek lietoti kases aparāti. Savukārt Valsts darba inspekcija varētu painteresēties, kā tiek veikta darba uzskaite, vai netiek pieļauti atpūtas laiku un darba režīma pārkāpumi utt. Vai kādam ir zināms, kur tiek veikta autobusu sanitārā apkope un mazgāšana? Pēc neoficiālas informācijas – turpat, kur autobusi stāv naktīs, – pie vecās degvielas uzpildes stacijas Vidzemes ielā. Par to savukārt derētu painteresēties pašvaldības policijai. Tie ir jautājumi arī ATD un Satiksmes ministrijai – kas vienam pārvadātājam devusi tiesības neievērot likuma normas, kuras no citiem strikti prasa? Šoferīši nav vainīgi, ka nezina maršrutus, ka neko nesaprot no pārvadājumiem vai neprot apieties ar kases aparātiem. Pārmetumi ir vadībai, kura šos cilvēkus nav sagatavojusi darbam," uzskata A.Bērziņš.


Norauti reisi kļuvuši par ikdienu
"Pagājušā gada laikā SIA "Ogres Autobuss" praktiski nenorāva nevienu reisu, bet, kopš darbu sācis SIA "Liepājas Autobusu parks", mums ik dienu nākas saņemt sūdzības par neizpildītajiem reisiem," atzīst Ogres autoostas vadītāja Vija Ostapčuka. 1.janvārī maršrutā Nr. 7788 Rīga – Ogre nezināmu iemeslu dēļ netika izpildīti četri reisi (pulksten 8; 10.10; 11.15 un 11.40). Tikpat reisu izpalika arī virzienā Ogre – Rīga. Autobuss negāja arī maršrutā Nr. 7229 Rīga – Taurupe (pulksten 17.15 no Rīgas un pulksten 7 no Taurupes). 2.janvārī izpalika reiss Nr. 7228 Ogre – Suntaži – Sigulda (pulksten 8 no Ogres un pulksten 13.05 no Siguldas). Šajā pašā dienā pulksten 7 nebija arī reisa Nr.7229 Pāvulēni – Rīga, par ko saņemtas daudzu pasažieru sūdzības – kāds norautā reisa dēļ nav ticis pie ārsta, citam bijis jākavē darbs vai svarīga tikšanās. Līdzīga situācija atkārtojās arī 3.janvārī, kad nebija reisa Nr.7229 Taurupe – Rīga (pulksten 7) un reisa Nr. 7073 Madliena – Rīga (pulksten 6.20), bet 9.janvārī kasierei nācās atdot naudu deviņiem pasažieriem, jo nezināmu iemeslu dēļ nekursēja reiss Nr. 7788 Ogre – Rīga (pulksten 9.25). Šajā pašā dienā izpalika arī reiss Nr. 7227 Rīga – Tīnūži – Ogre (pulksten 14.45). Šo uzskaitījumu varētu turpināt vēl un vēl. Tas, ka biļetes tiek tirgotas bez kases aparāta, ka autobuss var aizbraukt nevis pa ierasto maršrutu, bet gluži pa citām ielām, pabraukt garām pieturvietai 15 minūtes ātrāk, kā norādīts sarakstā, vai pusstundu kavēties, šķiet, nu jau ir pierasta lieta. Tā, piemēram, 11.janvārī virzienā no Rīgas uz Ogri pulksten 11.27 un pulksten 11.52 autobusi pabrauca garām pieturvietai pie veikala "Dole", atstājot salstam daudzus pasažierus, tostarp bērnus. Ogres autoostas darbinieki visas pasažieru sūdzības apkopo un ir iesnieguši ATD lēmuma pieņemšanai. Vai un kāds lēmums tiks pieņemts, šobrīd nav zināms. Iespējams, ierēdņiem ir labāk redzams, kur un kā valstij ekonomēt, taču šobrīd šī ekonomija diemžēl jau atkal veidojas tikai un vienīgi uz pasažieru rēķina.


Uzziņai: sūdzēties par transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos ( Nr.7073 Rīga – Ogre – Madliena, Nr.7229 Pāvulēni – Rīga, 7788 Rīga – Ogre (caur Ikšķili), 7228 Ogre – Sigulda un Nr.7227 Ogre – Rīga (caur Tīnūžiem) var, zvanot Autotransporta direkcijai: 67280485 vai 67502872, AS "Liepājas Autobusu parks" 63426778, pasažieru pārvadājumu daļas vadītājai Ildzei Kržanovičai – 63426235, 26102505, menedžerim Aināram Valdmanim – 29426832 vai struktūrvienības vadītājam Uldim Gaujam – 22020001.

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://arhivs.ogrenet.lv/ogre/aktualitates/22973

2013. gada 18. janvārī, 08:42, Aktualitātes
Dzintra Dzene, "Ogres Vēstis Visiem"

Jaunākie komentāri

... • 2013. gada 21. janvārī, 16:18
Tauta runaa,ka Shkeele un Shlesers esot paaris autobusu kompaanijas nopircis,starp taam esot arii Liepaajas.Tad jau nav ko briiniities,ka vinji novinneeja konkursu ar saviem pussabrukushajiem zaarkiem un var atljauties kaveet vai izlaist reisus... :):):) Nevajadzeeja Valdim vinjus padziit no saimas,tad autobusi veel arvien kurseetu peec saraksta :)
:( • 2013. gada 18. janvārī, 18:08
Tagad skaidrāks, kāpēc trešdien 16.janv. 17.25 brauciens uz Rīgu bija tik dīvains. Biļetes tirgoja pa 0.20Ls, kas aizņem laiku, Rīgā pienāca ar vismaz 10 min. kavēšanos, autobuss bija aukts, izsalis. Jāpāriet uz vilcieniem : (
ede • 2013. gada 18. janvārī, 16:17
Man sodien autobus kas iet uz Siguldu ko apkalpo Liepajas autoparks... 8.00 no autoostas iziet...pie muzikas skolas pietura vins bija 8.25 Turkalne vinam jaieiet 8.16 a ienaca un ienak 8.33 ja nepat velak!

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet