
Atmiņu sērija "Ķegums pirms 75 gadiem" 
Šogad paiet 75 gadi, kopš sāka darboties Ķeguma spēkstacija. Ielūkojoties Ēvalda Šica rakstītajā dienasgrāmatā par spēkstacijas būvi, ir interesanti restaurēt, kā izskatījās un kas notika būvē, teiksim, konkrētajā mēnesī.
Godīgi sakot, to vajadzēja sākt jau no 2011. gada, bet varbūt arī šodien nav par vēlu.
Un tā, vispirms paskatāmies, kas jau bija paveikts uz 1939.g. jūliju. Dzelzs tilts 455 m garumā, būves mugurkauls, bija uzcelts jau 1937.gadā, darbojās nepilnā augstumā, ar pagaidu dēļu klājumu un truļu sliežu ceļu. Aizsprosta betona daļa pabeigta pilnīgi, gatava uzņemt ūdens spiedienu. Segmenta izvarus pakāpeniski montē. Spēkstacijas ēka uzcelta pilnīgi, pievestas trīs turbīnas un ģeneratori, elektriskās iekārtas, uzsākta III un IV turbīnu montāža. Pabeigta kreisā un labā krasta dambju uzbēršana un nostiprināšana visā garumā – 1425 m. Uzsākta 88kV brīvgaisa sadales montāža un divķēžu līnijas būve uz Rīgu. Uzsākta plostu ceļa būve.
Un tagad – ko tad darīja 1939.g. augustā. Daži Ēvalda Sica ieraksti
1939.g. 1.augusts. III un IV turbīnām montē ieteču režģu apsildīšanas iekārtas. Krāso paceltos aizvarus (mīnijs, pelēkā krāsa. III ģeneratoram labo apdegušos virsējos tinumus (jūlijā bija gadījusies neliela ugunsnelaime ģeneratora montāžas laikā – H.J.), labo apdegušo izolāciju un no jauna to aptin ap vadiem un apziež ar asfaltu. Izņem klinti plostu ceļa IV kamerā. Atveidņo III kameras labo sānu. Būvē galvu (ieejas kameras – H.J.) veidņus.
1939.g. 6.augusts. Visu laiku silts. Naktī 17 grādi, dienā pat 33 ((trakums, jāceļ līmenis ūdenskrātuvē, bet Daugava sausa!) – H.J.).
1939.g. 10.augusts. Komisija (prof. A.Delvigs, inž. O.Leimanis u.c.) pieņem no firmas Giesserei Bern 3. un 4. turbīnas aizvarus. Aizvērti 1. un 2. turbīnas aizvari, lai sāktu celt līmeni (Q = 78 m3 /sek, ūdens t0 = 24 0C).
1939.g. 26.augusts. Daugavā pie Jaunjelgavas novērots līmenis PO -108 cm (PO – nulles atzīmes pālis – H.J.), tas ir zemāks, kā līdz šim novērotais 1881.gadā (PO -107 cm). Līdz ar to caurtece Q=70 m3/sek.
1939.g. 24.augusts. Montē III turbīnas spiedvadus (turbīnas regulēšanas sistēma – H.J.), iepilda eļļu. Regulē un gatavo III turbīnu izmēģināšanai. Mašīnzālē uzstāda ogļskābes (CO2) baterijas (tās ģeneratoru ugunsgrēka automātiskai dzēšanai – H.J.).
Septembrī skatīsimies tālāk.
2014. gada 29. augustā, 22:35, Ķeguma novada jaunumi
Ogrenet
Jaunākie komentāri
luni un vasara bija baigaka 39jā
---Varbūt labāk ir izlasīt 100 un vienas pasakas un tad bŪS skaidrs-KAS IR KAS!?
Tajā laikā reāli mācēja būvēt, kad 1988 pārvācos uz Ķegumu no HESa vēl, nāca augstsprieguma līnijas no koka baļķiem un dēļu konstrukcijām. Ap 1989-90 tās sāka demontēt, gāju palūrēt uz zemē nogāztajiem balstiem , pie katra bija pienaglota siltie ar uzstādīšanas gadu 1939. Vienam kurš bija stāvējis pašā kalna galā vietā kur tagad moto trasse man iepatikās gadskaitļa 1939 šilte, lodes cauršauta bet vesela. Mēģināju zemē guļošam nozāģētam balsotam to šilti ar stangām suvenīriem noņemt, tā un šā NEKĀ! Labi impregnēta koka konstrukcija bez mazākām bojājuma pazīmēm bija nostāvējusi 50 gadus, naglas turējās neizraujamas. Mūsdienās skatos kā "Atjauno" hesa dambi konstrukcijas. Pēc pāris gadiem viss jau sabiris nodrupis izjucis. Vēl 1980 beigās bija vecais metāla arku tilts līdzīgs kā Rīgas dzelzceļa, bija izturējis gan karu gan vēl 50 gadus milzu slodzes. Mūsdienās tilts 1990 tajos celtais, remontē bez mitas CELTSPĒJA kā laipai pār grāvi, nevis dzelzsbetona tiltam.. NOŽĒLOJAMI.