
Ikšķiles MMS audzēkņu panākumi radošo darbu konkursā 
26.martā pirmo reizi četri Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolas (MMS) Mūzikas nodaļas audzēkņi piedalījās Mūzikas jaunrades konkursā "Skaņuraksti Ādažos".
Pasākumu rīko Ādažu Mākslas un mūzikas skola sadarbībā ar Ādažu novada domi, Ādažu Kultūras centru un Latvijas Komponistu savienību. Konkursa mērķis: rosināt bērnu un jauniešu mākslinieciski radošo domu, veicināt jauno mūziķu izpratni un interesi par mūzikas valodas daudzveidību, apvienot savas zināšanas un fantāziju mūzikas jaunradē.
Konkursā kopā piedalījās 22 audzēkņi no deviņām Latvijas mūzikas skolām: Ādažu MMS, E.Dārziņa MV, Latgales priekšpilsētas MMS, A.Dombrovska MS, Ikšķiles MMS, Salaspils MMS, K.Kažociņa Madlienas MMS, Engures MMS, Ventspils MV. Konkursanti sacentās divās vecuma grupās: 1.–4. klašu audzēkņi un 5.–9. klašu audzēkņi. Jaunos komponistus vērtēja profesionāli komponisti – Selga Mence, Ēriks Ešenvalds, Anitra Tumševica un Karolīna Lāsa.
Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolas pedagoģe Karlīna Īvāne konkursam bija sagatavojusi 2. vijoles klases audzēkni Amandu Patjanko, kura konkursā atskaņoja miniatūru ciklu "Amandas pasakas". Miniatūru nosaukumi Amandai izdevušies patiesi pasakaini: "Divpadsmit dejojošas Bārbijas", "Jūras princese" un "Dzeguze un vijole".
Varētu šķist neparasti – specialitātes nodarbībās parasti ar komponēšanu taču nenodarbojas. Tomēr Karlīnas stundās tā ir pašsaprotama lieta. "Vairāk vai mazāk manās stundās komponē visi audzēkņi, – vai tas būtu paša izdomāts vingrinājums kādas tehniskas problēmas risināšanai, kompozīcija par brīvas izvēles tēmu vai variācijas par tautas dziesmas melodiju. Ideju un metodiskus ieteikumus par komponēšanu vijoles spēles stundās esmu aizguvusi no krievu pedagoga Stepana Miltonjana. Viņa vijoles spēles metodikā tieši komponēšana un improvizācija ir pirmais solis instrumenta spēles apguvē, vēl pirms citu komponistu skaņdarbu interpretēšanas. Miltonjans to ir pamatojis ar mūzikas attīstības vēsturi – cilvēki kopš seniem laikiem ir atskaņojuši paši savas kompozīcijas, kamēr citu komponistu skaņdarbu interpretēšana ir salīdzinoši jauna parādība. Kaut arī pati vijoles spēli esmu apguvusi pēc standarta metodikas, un kompozīciju speciāli mācījusies neesmu, atklāju, ka rosināt bērnus komponēt ir viegli un aizraujoši. Sākuma fāzē to noteikti var jebkurš pedagogs. Bērni ir ļoti radoši, – visi bez izņēmuma! Savās stundās esmu pārliecinājusies par Miltonjana idejas pareizību, – bērniem tas tik tiešām ir absolūti dabisks process. Tā ir tāda "pasaku gudrošana". Arī skolotājam tas ir interesanti! Starp citu, tas arī ir labs veids, kā radīt bērnam interesi par instrumenta tehnisko iespēju izzināšanu. Piemēram, vēlme braukāt augšup-lejup pa grifu šajā procesā rodas dabiski, kamēr tradicionālie pozīciju maiņu vingrinājumi bieži izraisa nepatiku."
Šajā sakarā nozīmīgi šķiet konkursa žūrijas locekļa, komponista Ērika Ešenvalda vārdi apbalvošanas laikā. Viņš uzsvēra, ka ir ļoti nozīmīgi ar komponēšanu ļaut iepazīties jau bērnu mūzikas skolā, un aicināja rosināt skolēnus skaņu gleznās censties attēlot konkrētas, tiešas ainas, par piemēru minot tieši Amandas miniatūru "Dzeguze un vijole".
Amanda Patjanko: "Man patika uzstāties, un klausīties citu bērnu skaņdarbus. Mēs spēlējām mazajā zālē, jo lielajā (Ceriņu zālē) nebija klavieru. Es dabūju 3. vietu, un esmu ļoti priecīga par to. Man palika atmiņā, kā spēlēja lielie no mūsu skolas – viņiem bija skaisti skaņdarbi. Man patika Ādažu skola, tā ir milzīga. Man patika orķestra koncerts noslēgumā. Visvairāk man patika balvu izsniegšana. Komponists Ešenvalds paslavēja manu skaņdarbu par dzeguzi un vijoli".
Pedagoģes Ivetas Sproģes vadībā kompozīcijas pamatus skolā apgūst pieci vecāko klašu audzēkņi. Konkursā ar savām kompozīcijām piedalījās 5. klarnetes klases audzēknis Matīss Jurgenovskis un 7. klavieru klases audzēknes Laura Bokta un Anna Lasmane. Klausītāju aplausus izpelnījās gan Lauras komponētā klavierminiatūra "Ziemas idille", gan Annas klavierminiatūra "Change" ("Pārmaiņas"), gan Matīsa skaņdarbs klarnetei solo "Austrumu sapnis".
L.Bokta: "Ādažu Mūzikas un mākslas skolā biju pirmo reizi, atmiņā noteikti paliks patīkamā atmosfēra. Bija prieks piedalīties, jo man šāds konkurss bija kas jauns. Bija interesanti dzirdēt arī citu dalībnieku skaņdarbus, – katrs bija savādāks un ar savu "odziņu". Liels paldies kompozīcijas skolotājai Ivetai Sproģei, kas man palīdzēja šī skaņdarba rakstīšanas laikā".
Mūsu skolas audzēkne Amanda Patjanko ieguva 3. vietu jaunākajā grupā, kā arī pārējie audzēkņi izpelnījās žūrijas uzslavas un Pateicības rakstus.
2015. gada 31. martā, 11:45, Ikšķiles novada jaunumi
Ikšķiles MMS pedagoģes Karlīna Īvāne un Iveta Sproģe