Atgriezties pie raksta

Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolā viesojas pasaules klases vijolnieks Foto

Jaunais gads Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolā ir iesācies rosīgi un rosinoši – 14. un 15.janvārī pie mūzikas pedagogiem ciemos bija ieradies izcilais metodiķis un vijoļspēles pedagogs Stepans Miltonjans no Krievijas.

Tveras M.Musorgska mūzikas vidusskolas (Krievija) absolvents ir grāmatu "Harmoniska mūziķa attīstība" un "Harmoniska vijolnieka attīstības pedagoģija" autors. Tieši šo grāmatu meklējumi Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolas vijolspēles pedagoģi Karlīnu Īvāni virtuālajā vidē saveda kopā ar izcilo pedagogu, un sirsnīgā sarakste par vijoļspēles pedagoģijas jautājumiem vainagojās ar brīnišķīgo tikšanos Latvijā. Tas bija iespējams tāpēc, ka Miltonjanu ar Latviju, izrādās, saista divi Jelgavā pavadīti gadi (1966–1968). Tur arī apglabāti viņa vecāki, kuru kapu Miltonjans nu bija ieradies apciemot.


Ikšķilē Miltonjans ieradās kopā ar māsu pianisti Veroniku Garibjanu, kura, jau izkāpdama no vilciena, neslēpa milzīgo sajūsmu par skaisto mazpilsētu. Savukārt skolas zālē viņa ar fotoaparātu steidza iemūžināt tur izstādītos mazo mākslinieku darbus, kuri viņu burtiski bija apbūruši.


Semināra pirmā diena bija veltīta visiem mūzikas pedagogiem. Miltonjans izklāstīja netradicionālu, humānisma ideoloģijā balstītu pieeju mūzikas apmācībā. Kā pamatojumu tai bija būtiski ieskicēt mūzikas skolu sistēmas izveides vēsturi Krievijā – Miltonjans norādīja uz tās stiprajām un vājajām pusēm, kā arī diskutēja par izglītības sistēmu citās pasaules valstīs. Pēc viņa teiktā, sistēmas galvenais trūkums ir apgrieztā piramīda, kurā bērns izrādās pašā apakšā zem milzīgā administratīvā un birokrātiskā sloga. Klātesošie pedagogi iesaistījās diskusijā, norādot uz līdzīgiem trūkumiem arī Latvijas mūzikas izglītības sistēmā. Miltonjana piedāvātais metodiskais modelis bērnu noliek tur, kur tam izglītības sistēmā būtu jābūt – uzmanības centrā. Viņš uzsvēra, ka viņa metodikas galvenais pīlārs ir cieņpilna attieksme pret bērnu, kamēr skolotāja galvenais uzdevums ir veicināt izglītojamā harmonisku personības attīstību.


Otrajā dienā semināra – meistarklases mērķauditorija bija vijoļspēles pedagogi. Jāpiebilst, ka Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolas zāle bija piepildīta – vijoļspēles pedagogi kopā ar saviem audzēkņiem bija ieradušies no Ogres, Ķekavas, Lielvārdes, Pļaviņām, Siguldas, Mārupes, Jēkabpils, Ikšķiles un pat Jelgavas mūzikas skolām. Miltonjans atklāja un demonstrēja efektīvus paņēmienus instrumenta spēles tehnikas izkopšanā gan teorijā, gan darbā ar audzēkņiem. Jāatzīmē, ka pārsteidzoša bija 75 gadus vecā Miltonjana tehniskā meistarība un šķietams vieglums, demonstrāciju laikā atskaņojot gan taktis no Kreicera etīdēm, gan Paganīni vijoļkoncerta!


Pedagogiem viens no nozīmīgākajiem atklājumiem bija apmācības uzsākšana pavisam neierasti – bērni instrumentu sāk apgūt nelielās grupiņās, improvizējot un sacerot paši savas kompozīcijas, vienlaikus apgūstot arī nošu pierakstu. Pāreja pie citu komponistu skaņdarbu interpretēšanas pēc Miltonjana metodikas notiek tikai kā nākamais solis. "Interpretācijai ir tikai 200 gadu ilga vēsture, visu pārējo savu pastāvēšanas laiku kopš aizvēstures cilvēki ir nodarbojušies tikai ar improvizāciju un savu skaņdarbu atskaņošanu," savu pieeju pamato Miltonjans.


Savus skaņdarbus Miltonjana vadībā semināra pirmajā dienā komponēja 5. klases skolniece Elza Anete Bauerniece no Salaspils Mūzikas un mākslas skolas (ped. Kristīne Matule) un 5. klases skolniece Alise Keita Driviniece no Ogres Mūzikas skolas (ped. Laila Miglāne). Alise atzina, ka komponēt bijis ļoti interesanti un pamācoši, turpmāk viņa to darīšot arī mājās un stundā!


Meistarklasē semināra otrajā dienā piedalījās deviņi jaunie vijolnieki no dažādām Daugavmalas mūzikas skolām. Ogres Mūzikas skolas 6. klases skolniece Una Lote Vītoliņa (ped. Laila Miglāne) atskaņoja rūpīgi sagatavotu gammu, 3. klases skolniece Megija Žvagiņa (ped. Viktorija Ivanova) veikli virknēja skaņas Ž. Obēra "Tamburīnā". No Lielvārdes Mūzikas skolas ar izkoptu vijoles spēli priecēja 4. klases audzēkne Ariana Lukaševica un 8. klases audzēknis Dāvids Zaicevs (ped. Dace Jauģiete). Dāvids, kurš pārsteidza ar džentlmeniski virtuozu spēli un kuru Miltonjans novērtēja kā jau profesionālu mūziķi, atzina, ka viņam patika mājīgā atmosfēra Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolā un pedagoga interesants kļūdu skaidrojums. "Ja būtu iespēja, labprāt aizbrauktu vēlreiz," bilst Dāvids. 1. klases skolniece Veronika Jaroslavceva no Salaspils Mūzikas un mākslas skolas (ped. Kristīne Matule) Miltonjana vadībā pāris minūšu laikā bija gatava demonstrēt lociņa štrihu daudzveidību no markāto un detašē līdz stakāto pat pa 20 uz viena lociņa. Savukārt 3. klases skolniece, salaspiliete Viktorija Tarnavska (ped. Kristīne Matule) varēja iepazīties ar dažādu tehnisko paņēmienu izkopšanu Rodolfa Kreicera 1. etīdē.


Nedalītu pedagogu sajūsmu izpelnījās Miltonjana meistarība, nostādot labo roku un iemācot visus vijoļspēles štrihus 13 minūtēs (laiks tika hronometrēts) mūsu skolas klavierspēles pedagoģei Rimmai Pudānei. Līdzīgi mācību daļas vadītāja un akordeona spēles pedagoģe Natālija Čuriļina uz savas ādas pārliecinājās, ka iemācīties nospēlēt la mažora gammu trīs oktāvās picikāto 15 minūtēs, ir tik vienkārši! Vijoļspēles pedagoģe Karlīna Īvāne smēja, ka atbildības nasta turpmākā nākotnē, izglītojot mazos vijolniekus Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolā, nu esot krietni pieaugusi.


Pašas Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolas mazās vijolnieces (ped. Karlīna Īvāne) meistarklasē piedalījās gan kā vērotājas, gan aktīvi iesaistoties. Karīna Bice (1. klase) atzina, ka viņai ļoti patika triki, ko Miltonjans rādīja ar monētu. Gabriella Konstatntinova (2. klase) secināja, ka ir iemācījusies pareizi turēt vijoli. Tīna Pauriņa (2. klase) parādīja, ka iemācījusies nospēlēt hromatisko gājienu. Amanda Patjanko (2. klase) vai palēkdamās stāstīja, ka Miltonjans viņai spēles laikā staigājis apkārt, meklēdams kļūdas, bet neesot izdevies atrast nevienu. Vienīgais, kā vēl Amandai pietrūkstot – esot vibrato. Tā pamatiemaņas Miltonjans arī meistarklasē ierādīja. Visas meitenes atzina, ka viņām ļoti paticis klausīties arī citu mūzikas skolu vijolnieku skaisto spēli.


Jau semināra gaitā pedagogi vairakkārt izteica vēlmi piedzīvot turpinājumu iedvesmojošajam un izglītojošajam notikumam Miltonjana vadībā. Atsauksmes pārsvarā bija īsas un lakoniskas. "Tas bija ļoti vērtīgi," teica Natālija Grigoroviča-Skarbinika no Ķekavas Mūzikas skolas. "Esmu sajūsmā, kursi bija ārkārtīgi iedvesmojoši un noderīgi," tā Kristīne Matule no Salaspils Mūzikas un mākslas skolas. Viktorija Ivanova no Ogres mūzikas skolas atzina, ka ir gandarīta par daudzām jaunām idejām un ir ieguvusi azartisku sparu turpmākajam darbam.


Ļoti patīkams iespaids par ciemošanos Ikšķilē bija arī pašam Miltonjana kungam. Viņš vairakkārt izteica pateicību par reti silto un viesmīlīgo uzņemšanu Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolas komandai.

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://arhivs.ogrenet.lv/ikskile/31078

2015. gada 29. janvārī, 18:49, Ikšķiles novada jaunumi
Ikšķiles Mūzikas un mākslas skolas direktore Valda Jermanova, www.ikskile.lv

Par šo rakstu vēl nav saņemts neviens komentārs.

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet