
Ogrē profesionālo iestāžu direktori spriež par kvalitātes kultūru 
Ogres tehnikumā (OT) notika Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) organizēts seminārs par Eiropas kvalitātes nodrošināšanas ietvarstruktūras profesionālajā izglītībā un profesionālajā tālākizglītībā rekomendāciju ieviešanu.
Seminārā "Kvalitātes kultūra izglītības iestādē" piedalījās vairāk nekā pussimts profesionālās izglītības iestāžu pārstāvju no visas Latvijas - direktori, direktoru vietnieki un metodiķi.
"Kvalitātes kultūru izglītībā var definēt kā izglītības iestādes iekšējo attieksmi pret attīstības procesiem, kas ir vērsta uz nepārtrauktu darbības un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes paaugstināšanu," skaidro IKVD Kvalitātes novērtēšanas departamenta direktora vietniece Sarmīte Dīķe.
No 2016. gada aprīļa IKVD piedalās Erasmus+ projektā, kas veicinās Eiropas kvalitātes nodrošināšanas ietvarstruktūras profesionālajā izglītībā un profesionālajā tālākizglītībā (EQAVET) indikatoru un pamatprincipu ieviešanu Latvijas profesionālajā izglītībā. Projektu "EQAVET ietvarstuktūra un pamatprincipi profesionālajā izglītībā" paredzēts īstenot līdz 2017.gada 31.martam.
Seminārā Ogrē IKVD Kvalitātes novērtēšanas departamenta pārvaldes referente, projekta eksperte Agija Reča informēja par aktualitātēm kvalitātes novērtēšanā, tostarp izglītības iestāžu direktoru vērtēšanu.
A.Reča skaidroja, kāds ir kvalitātes novērtēšanas tiesiskais regulējums, kvalitātes novērtēšanas procesa organizācija un tā efektivitāte, profesionālās izglītības iestāžu kvalitātes novērtēšanas rezultāti.
"Izglītības kvalitātes uzlabošanā jāiesaistās gan izglītības iestādei, gan kvalitātes dienestam, gan ārējam vērtētājam. Tikai sadarbojoties un regulāri apmainoties ar informāciju, tiek veicināta izglītības kvalitātes nepārtraukta uzlabošanās," uzsvēra A.Reča.
Semināra dalībnieki saņēma arī izdevumu "Metodiskie ieteikumi profesionālās izglītības un vispārējās izglītības iestāžu pašvērtēšanai". Metodisko ieteikumu mērķis ir stiprināt vienotu, kvalitatīvu un pamatotu pieeju izglītības iestāžu pašvērtēšanas procesam.
S. Dīķe iepazīstināja semināra dalībniekus ar izglītības iestādes pašvērtēšanas sistēmu, informēja par kvalitātes kultūras veicināšanu un izglītības iestādes pašnovērtējuma ziņojumu.
"Pašvērtējums, kas iekļaujas līdzsvarotā iekšējā un ārējā kvalitātes novērtējuma sistēmā, veicina izglītības kvalitātes uzlabošanu. Pašvērtēšana ir nepārtraukts process," norādīja S.Dīķe.
Uzraudzības departamenta vietnieks Maksims Platonovs semināra dalībniekus informēja par aktualitātēm profesionālo izglītības iestāžu darbībā. Savukārt Kvalitātes novērtēšanas departamenta pārvaldes vecākais referents, projekta koordinators Māris Stinkulis iepazīstināja ar EQAVET ietvartruktūras ieviešanu.
"EQAVET jeb Eiropas kvalitātes nodrošināšanas ietvarstruktūra profesionālajā izglītībā un profesionālajā tālākizglītībā ir sadarbības tīkls, kas apvieno Eiropas Savienības dalībvalstis, sociālos partnerus un Eiropas Komisiju, lai izveidotu un ieviestu vienotus kritērijus profesionālās izglītības un profesionālās tālākizglītības kvalitātes nodrošināšanai," skaidroja M.Stinkulis.
Lai paaugstinātu profesionālās izglītības kvalitāti un veicinātu tās atbilstību darba tirgus vajadzībām, kā arī lai veicinātu izglītojamo interesi par profesionālo izglītību, Latvijā tiek īstenotas profesionālās izglītības reformas.
Piemēram, plānota izglītojamo skaita proporcijas līdzsvarošana par labu profesionālajai izglītībai, 2020.gadā sasniedzot attiecību 50/50. 2013./2014.mācību gadā šī proporcija bija attiecīgi 38.1/61.9 par labu vispārējai vidējai izglītībai.
Lai palielinātu izglītojamo skaitu profesionālajā izglītībā, tiek veikti pasākumi profesionālās izglītības pievilcības veicināšanai, piemēram, profesionālo izglītības iestāžu sakārtošana un infrastruktūras modernizēšana. Daļā izglītības iestāžu ir uzsākta darba vidē balstītu mācību elementu ieviešana.
Kā pozitīvs piemērs šīm aktivitātēm ir PIKC "Ogres tehnikums". Ogres tehnikums ir sertificēts atbilstoši ISO 9001 2015 standartam profesionālās vidējās izglītības un mūžizglītības programmu izstrādē un īstenošanā, profesionālās kompetences centra funkciju nodrošināšanā.
OT īsteno 21 akreditētu izglītības programmu četros virzienos, tiek izstrādātas jaunas programmas, aktualizētas esošās. Sadarbībā ar darba devējiem no 2013.gada tiek īstenotas darba vidē balstītas mācības. 2016./2017.mācību gadā tehnikums sadarbojas ar 77 uzņēmumiem, kuros darba vidē balstītas mācības apgūst 224 audzēkņi.
Kas Ogres tehnikumā tiek darīts, lai sekmētu kvalitātes kultūras veidošanos, attīstību un nostiprināšanos, pieredzē dalījās direktore Ilze Brante.
"Profesionālajā izglītībā kvalitātes atbilstība mērķim ir sagatavot audzēkni darbam konkrētā profesijā, kā arī studijām augstākajā mācību iestādē. Kvalitāte nodrošina izglītības iestādes ilgtspēju un darbojas ar stratēģisku skatu nākotnē. Pedagoģijā ir radies jauns jēdziens – jauna mācīšanās kultūra. Tas ir jauns priekšstats par mācīšanos kā personīgi aktīvu, nozīmīgu un konstruktīvu procesu. Mācību process tiek virzīts tā, lai audzēknis pats arvien vairāk uzņemtos atbildību par savu mācīšanos un pats patstāvīgi arī to sekmētu. Mainās arī pedagoga loma mācību procesā: pedagogs ir aktīvs mācību procesa organizators, līdzdalībnieks, partneris, domubiedrs, diskusiju rosinātājs," sacīja I.Brante.
I.Brante norādīja arī uz kvalitātes kultūras problēmjautājumiem, kas prasa ilgstošu risinājumu, tajā skaitā, audzēkņu uzvedības kultūru, attieksmi pret sevi, mācībām, brīvā laika aktivitātēm, apkārtējo vidi. Viens no svarīgākajiem aspektiem ir audzēkņu nodarbinātība no mācībām brīvajā laikā.
OT audzēkņiem ir iespējas piedalīties Eiropas Savienības finansētos projektos, starptautiskos konkursos valsts, Eiropas un pasaules mērogā, sporta aktivitātēs un interešu izglītības pulciņos.
Par OT audzēkņu līdzdalību interešu izglītības pulciņos semināra dalībnieki varēja pārliecināties, noklausoties nelielu koncertu.
2017. gada 3. martā, 17:40, Ogres tehnikums
Ogrenet